Slovenská sporiteľňa oznámila už tretiu úpravu cenníka v tomto roku. Po zmenách, ktoré vstúpili do platnosti vo februári a júli, banka pristúpi k ďalšiemu zvýšeniu poplatkov od septembra.
Tentokrát sa dotknú najmä mesačných platieb za vedenie účtov, služby SMS Extra, ale aj poplatkov spojených so zmenou úverových zmlúv.
Poplatky opäť rastú
Od septembra si klienti za Space účet Mini priplatia namiesto štyroch eur už päť. Najrozšírenejší Space účet bude drahší pre všetky vekové kategórie. Klienti vo veku od 20 do 26 rokov zaplatia namiesto troch eur mesačne 3,5 eura, ľudia od 27 do 61 rokov namiesto šiestich eur po novom sedem a seniori nad 62 rokov budú platiť 3,5 eura namiesto troch eur. Študentské účty zostávajú bez poplatku.
Výraznejšie zdražie aj služba SMS Extra, ktorá posiela klientom notifikácie o pohyboch na účte. Jej cena narastie z 3,5 eura na 4,5 eura mesačne. Najväčší nárast sa týka poplatku za zmenu zmluvných podmienok úveru, ktorý sa zvýši až o 50 eur, teda zo 149 na 199 eur.
Prečo banky zvyšujú poplatky?
Hoci sa klientom môže zdať, že zvyšovanie poplatkov je len spôsob, ako banky zvyšujú svoj zisk, realita je komplexnejšia. Slovenské banky dlhodobo čelia tlaku v podobe legislatívnych zmien, mimoriadnych bankových odvodov či vyšších nákladov na IT infraštruktúru a kybernetickú bezpečnosť.
Do ceny sa premietajú aj rastúce mzdy zamestnancov či inflácia, ktorá ovplyvňuje celkové prevádzkové náklady. Navyše, viaceré banky reagujú aj na správanie klientov. Ak sa viac ľudí presúva k digitálnym kanálom a online platbám, poplatky za tradičné služby, ako je napríklad osobná návšteva na pobočke, rastú rýchlejšie.
Čo môžu robiť klienti?
Ak klient nesúhlasí s novým cenníkom, má právo z banky odísť. Banka je povinná oznámiť zmeny vopred a klient môže bez sankcií zrušiť účet. V prípade účtov sa oplatí porovnať ponuky iných bánk. Niektoré ponúkajú bezpoplatkové balíky alebo účty, ktoré sú výhodnejšie pre mladých, seniorov či ľudí využívajúcich hlavne digitálne služby.
Pri úveroch je to komplikovanejšie, keďže zmena banky často znamená refinancovanie. No aj tam sa dá ušetriť, ak klient aktívne porovnáva ponuky.
Odborníci upozorňujú, že podobné úpravy cenníkov môžu pokračovať aj v budúcnosti. Banky sa budú snažiť prenášať svoje náklady na klientov a zároveň motivovať ľudí k používaniu digitálnych služieb, ktoré sú pre inštitúcie lacnejšie na prevádzku. Trendom posledných rokov je znižovanie alebo rušenie hotovostných služieb a presun klientov do online prostredia, kde banky dokážu efektívnejšie kontrolovať náklady.