Seniori patria v rámci finančnej gramotnosti stále k najzraniteľnejším a pandémia to ešte zvýraznila. Upozorňuje na to Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP).
Na jednej strane dokážu seniori podľa asociácie sledovať vývoj cien v obchodoch a nasporiť si aj popri dôchodku, na druhej sú však práve pre neznalosť pojmov a rizík schopní sa aj neuvážene zadlžiť a minúť celé úspory.
Zlákajú ich určité slová
„Ich osamelosť, neznalosť finančných pojmov, slabé, až žiadne technologické a digitálne zručnosti, ako aj emócie a často až prílišná dôverčivosť spôsobujú, že sa stále nechávajú nalákať na ponuky služieb či tovarov od nepoctivých obchodníkov,“ konštatuje generálna tajomníčka sprostredkovateľskej asociácie Darina Huttová.
Najčastejšie sa seniori pri kúpe tovarov a služieb nechajú v praxi zlákať na slová, ako výhodná služba, zľava, nižšie úroky či platby.
V Anglicku a Walese v septembri zbankrotovalo najviac firiem od začiatku pandémie
Ako pritom upozorňuje odborníčka, málokedy sa zaujímajú o skutočné podmienky získania produktov s takýmito „benefitmi“.
Podomové predaje sú rizikom
Hoci cez karanténu sa podľa Huttovej znížil počet rôznych pochybných prezenčno-predajných akcií na mieste, ešte stále sú rizikovými podomové predaje tovarov, prípadne služieb, ako napríklad dodávok energií a podobne.
Rastúcim rizikom sú pre nich rôzne úverové karty nebankových inštitúcií využiteľné u predajcov tovarov, ktoré síce na prvý pohľad robia pre seniora nákup pohodlným, bezhotovostným, no v realite ide o úver s vysokým úrokom.
Ako dodala Huttová, opäť je problémom často slabá informovanosť seniora o podmienkach.