Čínska ekonomika v tomto roku nezaznamená trend výrazného rastu. Podľa prognóz International Monetary Fund klesne rast HDP na predpokladanú úroveň 5 – 5,6 %. Rok 2022 bude pre čínske hospodárstvo náročným rokom pretože vonkajší dopyt klesá, ale na druhej strane narastá domáci dopyt.
Pri porovnaní s rokom 2020 môžeme vidieť výrazný rast HDP, ktorý dosiahol úrovne 8 %. Dôvodom daného rastu sú pozitíve aspekty, medzi ktoré patria efektívne opatrenia v boji proti pandémií COVID -19 a veľmi silný externý dopyt.
Investície do čínskej ekonomiky
Predpoklad zváženia zahraničnej investície samozrejme závisí od mnohých faktorov, avšak zahraniční investori boli veľmi nápomocní, keďže portfóliové aj priame zahraničné investície v roku 2021 sa naďalej zvyšujú. Môžeme tak konštatovať, že ambície zahraničných investícií do čínskej ekonomiky aj zo strany slovenských spoločností by priniesli pozitívny efekt.
Ázijskej burze sa darilo, Čína sľúbila podnikateľom stimuly na podporu ekonomického rastu
Ďalším pozitívnym predpokladom, ktorý je v súčasnosti v rámci ekonomickej prosperity veľmi podstatný je efektívne zvládanie pandémie COVID-19. V prípade Číny ktorá mala účinné reakcie v boji proti COVID-19 je jedným z kľúčových dôvodov záujmu investorov o Čínu aj z hľadiska zníženého rizika ich investícií v súvislosti s rôznymi opatreniami proti pandémií, ktoré môžu spomaliť podnikové prostredie.
Expanzia na čínsky trh
Čo sa týka vzájomného obchodu, stav exportu Slovenska do Číny za rok 2020 predstavuje 1,3 miliardy eur. Zo strany vlády boli vyjadrené ambície podporovať rozširovanie ekonomickej spolupráce práve prostredníctvom zvyšovania exportu do Číny.
Ak sa pozrieme na segmentové príležitosti na prvý pohľad môžeme vidieť, že práve tento trh poskytuje enormný potenciál pre spoločnosti vďaka 1,4 miliardy potencionálnych spotrebiteľov a s neustále zvyšujúcou kúpnou silou. Expanzia na taký trh si vyžaduje dôslednú prípravu a efektívnu stratégiu postupu.
Akcie ázijskej burzy poklesli, developer Evergrande zrejme nebude môcť splatiť finančné záväzky
Kľúčovým prvkom je teda výber správneho trhového segmentu, ktorý najviac zodpovedá možnostiam a očakávaniam spoločnosti. Čínsky trh má prepracovaný technologický a inovatívny trhový segment, kde majú možnosti prieniku práve slovenské spoločnosti.
Taktiež sú pre slovenské spoločnosti výhodné oblasti dopravy a logistiky. Čínsky trh je vhodný aj na ekonomickú spoluprácu a presadenie v potravinárskej sfére, zdravotníckych technológiách a taktiež environmentálne technológie.
Priemyselná politika
V rámci potravinového exportu do Číny treba myslieť prioritne na aktuálne zmeny podmienok dovozu potravín a nápojov, ktoré stanovujú povinnú registráciu všetkých potravinárskych spoločností v systéme GACC do konca roka 2021 a definujú 14 nových druhov potravín ako „high risk products“.
Na Slovensku bol rast investícií bánk do nehnuteľností najrýchlejší, financovali najmä rezidenčnú výstavbu
Významnú čiastku vzájomného obchodu tvorí vývoz a dovoz strojového a rôzneho prepravného zariadenia, ktorý má potenciál na rozširovanie. Tento segment je pre Čínu veľmi dôležitý, pretože priemyselná politika bude mať zásadný vplyv na celkovú dynamiku čínskej ekonomiky.
Nadväzovanie nových partnerstiev
Čínske spoločnosti majú záujem o distribučné siete, postupy know-how a zahraničné značky. Sú otvorení korektným obchodným partnerstvám a novým kontaktom v Európe. Aj na základe toho sa inovatívne slovenské spoločnosti a rôzne startupy môžu v podmienkach čínskeho trhu pozitívne osvedčiť.
V rámci poskytovania služieb majú slovenské spoločnosti taktiež pozitívny prvok práve v preferencií komunikácie klienta s obchodníkom.
Tretia vlna pandémie na Slovensku spomalila oživenie ekonomiky, tento rok však stúpne o 3,7 %
Čínski spotrebitelia totiž preferujú vzájomné stretnutie a vytvorenie si iste dôvery s obchodníkom. Na druhej strane realitný segment nemusí byť najvhodnejšou voľbou, z dôvodu klesajúcich investícií do nehnuteľností a veľmi pomalého predaja pozemkov.
Špecifické obchodné aspekty
Ako už bolo spomenuté pri zvažovanej expanzii na Čínsky trh je potrebné pripraviť naozaj podrobný prieskum trhu, vyhľadávanie relevantných kontaktov a myslieť aj na špecifické obchodné aspekty, ktoré nepochybne tento trh prináša ako napríklad marketingové stratégie, ktoré platia v európskych podmienkach sa na čínskom trhu neosvedčili alebo zavedenie tovarov, ktoré nebudú reflektovať rôzne lokálne špecifiká.
Čínsky trh má síce silný konkurenčný princíp, avšak potenciál vzájomného obchodu nedosiahne tak skoro svoj vrchol v dôsledku konštantného zvyšovania sa kúpnej sily čínskeho trhu, rastúcej strednej triedy a ambíciám čínskej vlády vytváraním princípu spoločnej prosperity.