Priplatíme si za potraviny aj vianočné darčeky, zdražovanie je pre viaceré domácnosti devastačné

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Darčeky, úspory
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Blíži sa december, počas ktorého Slováci pre vianočné sviatky nakupujú najviac. Decembrové tržby obchodníkov tak zvyčajne bývajú o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov. No ako povedala analytička Wood & Company Eva Sadovská, aj tento rok si za vianočné nákupy potravín a darčekov priplatíme.

Najčastejšie darčeky sú aktuálne drahšie

Posledný štvrťrok je z pohľadu maloobchodu najsilnejším obdobím roka. V tomto období predstavujú tržby maloobchodu podľa analytičky až 28 % z tých celoročných. No ľudí ovplyvňuje vysoká inflácia, viaceré potraviny v tomto roku zaznamenávajú dvojciferné tempo rastu.

„Odhadujeme, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť zhruba o 8 až 10 % viac ako vlani,“ povedala Sadovská.

Z darčekov, ktoré ľudia najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom, výrobky pre osobnú hygienu, a to o 8,4 %, hudobné nástroje o 7,7 % a šperky o 7 %. Oblečenie vychádza drahšie o 5,7 %, za knihy platíme viac o 5,4 %.

Šetria a nakupujú nevyhnutné

Od zhruba 2 do 4,5 % si priplácame aj za fotoaparáty, kávovary, počítače, športové vybavenie, obuv, bicykle či hračky. Najpomalší nárast cien spomedzi typických darčekov zaznamenali mobilné telefóny a hodinky, a to o 1,6 % a 1,1 %.

„Pre viaceré domácnosti je aktuálne zdražovanie doslova devastačné,“ konštatuje analytička. Pri nákupoch šetria, uprednostňujú nevyhnutné tovary pred luxusnejšími, resp. lacnejšie pred drahšími.

Ide predovšetkým podľa Sadovskej o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi, seniorov či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi.

Medziročne nastala zmena aj pri efekte tzv. odloženej spotreby. Vlani využívali Slováci pri nákupoch, nielen predvianočných, tzv. vynútené úspory.

Spotrebiteľská dôvera sa zlepšuje

Išlo o také finančné prostriedky, ktoré si ušetrili počas lockdownov z predchádzajúcich dvoch rokov 2020 a 2021. V aktuálnom roku sa už však tento vankúš úspor podľa Sadovskej vyčerpal. To sa prejavilo aj na slabšej spotrebe domácností.

Na druhej strane, pozitívnym signálom pre obchodníkov je podľa analytičky aktuálny vývoj spotrebiteľskej nálady. Indikátor spotrebiteľskej dôvery sa z mesiaca na mesiac zlepšuje a v októbri dosiahol najvyššiu hodnotu od druhej polovice roka 2021.

Spotrebitelia pozitívnejšie vnímajú finančnú situáciu svojich domácností či tvorbu úspor. Priaznivejšie vidia aj vývoj celkovej hospodárskej situácie či vývoj nezamestnanosti v krajine.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva Sadovská
Firmy a inštitúcie Wood & Company