Prieskumy ukazujú zvýšený záujem o nákupy darčekov, rast cien a zodpovednejší prístup k financiám

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Čo darovať na Vianoce
Čo darovať na Vianoce Foto: shutterstock.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Tento rok plánujú Slováci minúť na nákup vianočných darčekov priemerne 122 eur, čo je nárast oproti minulému roku, keď plánovali dať 109 eur. Ako vyplýva z prieskumu agentúry Focus pre mBank, vianočné darčeky plánuje nakupovať 94 % Slovákov, pričom 42 % z nich odhaduje výdavky nad 200 eur.

Priestor na nárazové výdavky

Pozitívne hodnotí generálny riaditeľ mBank Slovensko Roman Fink fakt, že 91 % respondentov si na kúpu darčekov peniaze nepožičia, ale plánuje ich financovať iba z vlastných zdrojov. Prieskum tiež uvádza, že rastie počet Slovákov, ktorí si na darčeky sporia v predstihu.

V tomto roku si peniaze takto odložilo až 45 % respondentov. Sociológ a riaditeľ agentúry Focus Martin Slosiarik uviedol, že pri rastúcich životných nákladoch sa zmenšuje priestor na nárazové výdavky a ich pokrytie bez toho, aby si ľudia na ne priebežne odkladali peniaze.

Darčeky z našetrených peňazí

Vianočný prieskum spoločnosti Partners ukázal, že medzi najobľúbenejšie darčeky patrí kozmetika, oblečenie, spoločné zážitky a knihy. „Peniaze sú čoraz obľúbenejším darčekom,“ uvádza Slosiarik. Suma na darčeky kolíše v závislosti od príjmu domácností.

„Hoci náklady na Vianoce rastú, Slováci pristupujú k financovaniu sviatkov zodpovednejšie,“ hovorí odborníčka na osobné financie spoločnosti Partners Ivana Paráková. Takmer polovica pokryje darčeky z našetrených peňazí a väčšina domácností plánuje zanechať aj po sviatkoch finančnú rezervu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ivana ParákováMartin SlosiarikRoman Fink
Firmy a inštitúcie Agentúra FOCUSmBank