V rámci pôžičiek od príbuzných a známych sú to čiastky od 200 do 500 eur.
Hoci si ľudia zväčša peniaze požičiavajú od bánk, štyria z desiatich Slovákov sa s finančnými požiadavkami obracajú aj na svojich príbuzných alebo známych. Najčastejšie pritom ide o sumu od 200 do 500 eur. Pre spoločnosť Home Credit to zistil prieskum agentúry STEM/MARK. „V prípade bánk a finančných inštitúcií ide predovšetkým o vyššie sumy. Podľa výsledkov prieskumu si tu Slováci najčastejšie brali úver od 2 do 5 tisíc eur,“ uviedol analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.
Vo väčšine prípadov, takmer v dvoch tretinách, sú veriteľmi priateľskej pôžičky rodičia. Šiesti z desiatich Slovákov majú životnú skúsenosť s pôžičkou od rodičov, ďalšia tretina sa zadlžila u súrodencov a štvrtina u priateľov. Hlavnou výhodou pôžičiek od rodiny a známych je podľa respondentov nulový alebo len symbolický úrok. Ako ďalšie pozitíva uvádzajú možnosť zmeny podmienok splácania alebo pocity dôvery a pomoci.
Zhoršenie vzťahov
Na druhej strane ako negatívum dominuje zhoršenie vzťahov, čo uvádza štvrtina respondentov. V hre je totiž dôvera blízkych ľudí, samozrejme sú tu časté obavy, ako to naštrbí osobné vzťahy v prípade problémov so splácaním. Medzi nevýhodami rezonujú aj trápnosť situácie alebo zlé pocity, krátka lehota na splatenie či chýbajúce pravidlá.
Dobre fungujúce medziľudské vzťahy, to je zrejme pre väčšinu z nás jedna z priorít aj pri riešení finančných otázok. Určite nie je ľudsky jednoduché napríklad prísť za bratom so zmluvou o vracaní požičaných peňazí. Svedčia o tom aj údaje z prieskumu, podľa ktorých si len deväť zo sto ľudí zmluvne ošetrí požičané peniaze príbuznému alebo priateľovi.
Len traja zo sto Slovákov vyžadujú za požičané peniaze blízkej osobe nejakú čiastku navyše. Dve tretiny ľudí vracajú identickú sumu a ďalšia tretina k nej pridá drobný darček alebo protislužbu. Na druhej strane trinásť percent respondentov uviedlo, že sa im v skutočnosti vrátilo menej peňazí, ako kedysi dotyčnému požičali.
O prieskume
Prieskum v júni 2016 uskutočnila agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 509 respondentov.