Prečo ľudia neveria ekonomickým faktom? Len samotné fakty nevyvrátia negatívne nálady ľudí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dlhy, financie
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Ekonomické podmienky sa v posledných rokoch zlepšili, ale ľudia to nevnímajú ako pozitívum. Napriek lepšej hospodárskej situácii vzrástla miera smútku, obáv a stresu. Tento rozpor celosvetového rozmeru rozoberá najnovšia Správa o ľudskom rozvoji Rozvojového programu OSN (UNDP).

Niektorí ľudia majú skutočné ekonomické ťažkosti. Mnohí však žijú s pocitom ohrozenia alebo osamelosti aj pri objektívne nezmenenom alebo dokonca zlepšenom blahobyte. Takéto pocity negatívne vplývajú na životné postoje.

Polarizácia spoločnosti

Ako uvádza riaditeľ kancelárie UNDP pre ľudský rozvoj Pedro Conceicao, človek pociťujúci silnú neistotu stráca kontrolu nad svojím životom. Inklinuje ku skupine, ktorá zdieľa širšie spektrum názorov, napríklad nepriateľstvo voči klimatickým opatreniam.

„Konanie v súlade s týmto presvedčením môže byť v rozpore s tým, čo by sa očakávalo, že je vo vlastnom záujme ľudí,“ píše Conceicao.

Názor skupiny sa tak stáva súčasťou identity ľudí. Výsledkom je polarizácia spoločnosti. Nie sú to len rozdiely v politických preferenciách, ale aj v názoroch, kde žiť, s kým sa priateliť. Od roku 2011 narástol tento druh polarizácie podľa Správy UNDP v dvoch tretinách krajín sveta.

Predpolie k predsudkom

Mylné predstavy existujú nielen o faktoch, ale aj o tom, čo si myslia ostatní. To je predpolie k predsudkom a zaujatosti. „A čo je možno ešte dôležitejšie, pri riešení problémov polarizácie majú ľudia tendenciu zveličovať, ako veľmi sa ich skupina nepáči iným skupinám,“ podotýka Conceicao.

Náprava vo forme poskytovania presných informácií o stave ekonomiky alebo spoločnosti podľa neho nestačí. Samotné fakty nevyvrátia negatívny sentiment. Najmä v prostredí, v ktorom sú rozšírené dezinformácie a kde sú ľudia strategicky udržiavaní v mylných predstavách.

Správa o ľudskom rozvoji navrhuje analyzovať motiváciu ľudí pri ich rozhodnutiach a nepredpokladať, že budú konať vždy a len vo vlastnom záujme.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať