Slováci čoraz viac nakupujú cez internet. Ako vyplýva z údajov Eurostatu, podiel ľudí nakupujúcich online sa na Slovensku za uplynulú dekádu zvýšil z 28 % v roku 2009 na vlaňajších 60 %. Slovensko sa tým dostalo presne na úroveň priemeru európskej dvadsaťsedmičky, v rámci ktorej mu patrí trinásta priečka. Podľa vyjadrení ČSOB sa dá predpokladať, že čísla za rok 2020 budú opäť o niečo iné, a to vplyvom pandémie.
Pandémia obchodníkov prinútila ponúkať a spotrebiteľov hľadať online alternatívy nakupovania. „Podľa štatistík ČSOB sa záujem o platby v slovenských e-shopoch počas pandémie zvýšil o viac ako štvrtinu, rovnomerne vo všetkých vekových skupinách klientov. Mediánová suma, ktorú denne na slovenských e-shopoch minuli, sa zvýšila o takmer pätinu oproti bežnému priemeru,“ uviedla Dáša Polláková z ČSOB.
Hľadali si cestu postupne
Výrazný nárast nákupov cez internet eviduje aj VÚB banka. Po zatvorení prevádzok začiatkom marca si ľudia k elektronickým službám hľadali cestu podľa vyjadrení VÚB postupne, rovnako tak obchodníci svoje online služby pomaly vylepšovali a sprístupňovali svojim zákazníkom. Masívnejšie vyžívanie donášok domov sa najviac prejavilo pri kategórii kuriérske služby. V porovnaní s priemerným týždňom pred vypuknutím pandémie ide až o šesťnásobný nárast.
Aktuálna situácia ukázala, že digitálny kanál je z pohľadu prevencie a bezpečnosti najvhodnejším spôsobom na správu financií. „Všetky banky pôsobiace na Slovensku majú mobilnú aplikáciu, takže prístup k ním má v súčasnosti už v podstate každý,“ skonštatoval riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik. Ako doplnila PR manažérka 365.bank Linda Valko Gáliková, vďaka mobilným bankovým aplikáciám vieme veľa vecí riešiť na diaľku. „Môže byť užitočná napríklad aj možnosť previesť si našetrené úspory z finančnej rezervy na bežný účet,“ povedala Gáliková.