Maloobchodné tržby po slabšom októbri podľa analytika príjemne prekvapili, predvianočné obdobie ovplyvnil delta variant

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Financie, peniaze
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Maloobchodné tržby po slabšom októbri v novembri príjemne prekvapili. Ako ďalej uviedol analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák, uzavretie časti nepotravinového maloobchodu v závere novembra malo miernejší dopad na tržby slovenských predajcov v maloobchode ako pôvodne očakávali.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Tržby v maloobchode sa v novembri 2021 medziročne zvýšili o 3,9 %. Medziročný rast bol výraznejší v porovnaní s októbrom, keď tržby rástli miernejším 2,2 % tempom.

Vplyv delta vlna pandémie

Predvianočné obdobie v slovenskom maloobchode výrazne ovplyvnila podľa Koršňáka delta vlna pandémie, ktorá už na konci novembra zatvorila aj nemalú časť kamenných prevádzok a ich opätovné otvorenie bolo možné až posledný týždeň pred Vianocami.

„Dá sa preto predpokladať, že väčšia časť vianočných tržieb sa minulý rok presunula do internetových obchodov, či do zahraničia v podobe zintenzívnenia prihraničného nákupného turizmu, najmä do Poľska a Maďarska,“ uviedol Koršňák.

Domáca spotreba je prenášaná do zahraničia

Časť spotreby realizovanej v internetových obchodoch pritom uniká štatistikám domácich maloobchodných tržieb, keďže je v zahraničných internetových obchodoch, najmä českých. „Podobne ako pri prihraničnom turizme je tak domáca spotreba technicky prenášaná do zahraničia a tržieb v iných krajinách,“ dopĺňa Koršňák.

Zadržaná spotreba z obdobia pred Vianocami by sa mohla podľa neho prejaviť na čiastočnom zvýšení tržieb v úvode roka, kedy medziročný rast tržieb bude navyše zdvíhať aj extrémne nízka porovnávacia báza pre pandemickú uzáveru ekonomiky v úvode roka. Dôležitým faktorom však bude podľa Koršňáka aj časovanie nástupu a intenzita ďalšej omikron vlny pandémie.

Čiastočne budú profitovať hyper a supermarkety

Nielen novembrové oficiálne dáta zo štatistického úradu, ale aj dáta za platby klientov Slovenskej sporiteľne ukazujú, že určitá časť spotrebiteľov sa presunula do online priestoru, z čoho profitujú internetové obchody, a to najmä v čase, keď sa na trhu v jednom čase stretnú obmedzenia predaja v kamenných prevádzkach a predvianočné obdobie.

„V decembrových dátach očakávame ďalšie zvýraznenie tohto trendu v dôsledku prísnejších opatrení, avšak čiastočne budú profitovať aj hyper a supermarkety, keďže predajný sortiment v tomto druhu maloobchodných prevádzok nebol obmedzovaný,“ doplnil analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír Koršňák
Firmy a inštitúcie Slovenská sporiteľňaUniCredit Bank