Maloobchodné tržby po slabšom októbri v novembri príjemne prekvapili. Ako ďalej uviedol analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák, uzavretie časti nepotravinového maloobchodu v závere novembra malo miernejší dopad na tržby slovenských predajcov v maloobchode ako pôvodne očakávali.
Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu
Tržby v maloobchode sa v novembri 2021 medziročne zvýšili o 3,9 %. Medziročný rast bol výraznejší v porovnaní s októbrom, keď tržby rástli miernejším 2,2 % tempom.
Vplyv delta vlna pandémie
Predvianočné obdobie v slovenskom maloobchode výrazne ovplyvnila podľa Koršňáka delta vlna pandémie, ktorá už na konci novembra zatvorila aj nemalú časť kamenných prevádzok a ich opätovné otvorenie bolo možné až posledný týždeň pred Vianocami.
Slovenskému maloobchodu sa darilo viac ako celej Európskej únii, ale medziročne je na tom horšie
„Dá sa preto predpokladať, že väčšia časť vianočných tržieb sa minulý rok presunula do internetových obchodov, či do zahraničia v podobe zintenzívnenia prihraničného nákupného turizmu, najmä do Poľska a Maďarska,“ uviedol Koršňák.
Domáca spotreba je prenášaná do zahraničia
Časť spotreby realizovanej v internetových obchodoch pritom uniká štatistikám domácich maloobchodných tržieb, keďže je v zahraničných internetových obchodoch, najmä českých. „Podobne ako pri prihraničnom turizme je tak domáca spotreba technicky prenášaná do zahraničia a tržieb v iných krajinách,“ dopĺňa Koršňák.
Pandémia okresala tržby kaderníctvam a fitness centrám, maloobchodu tržby výraznejšie neklesli
Zadržaná spotreba z obdobia pred Vianocami by sa mohla podľa neho prejaviť na čiastočnom zvýšení tržieb v úvode roka, kedy medziročný rast tržieb bude navyše zdvíhať aj extrémne nízka porovnávacia báza pre pandemickú uzáveru ekonomiky v úvode roka. Dôležitým faktorom však bude podľa Koršňáka aj časovanie nástupu a intenzita ďalšej omikron vlny pandémie.
Čiastočne budú profitovať hyper a supermarkety
Nielen novembrové oficiálne dáta zo štatistického úradu, ale aj dáta za platby klientov Slovenskej sporiteľne ukazujú, že určitá časť spotrebiteľov sa presunula do online priestoru, z čoho profitujú internetové obchody, a to najmä v čase, keď sa na trhu v jednom čase stretnú obmedzenia predaja v kamenných prevádzkach a predvianočné obdobie.
„V decembrových dátach očakávame ďalšie zvýraznenie tohto trendu v dôsledku prísnejších opatrení, avšak čiastočne budú profitovať aj hyper a supermarkety, keďže predajný sortiment v tomto druhu maloobchodných prevádzok nebol obmedzovaný,“ doplnil analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.