Lákajú vás masívne zľavy počas Black Friday? Pozor na nekalé obchodné praktiky, ceny si radšej preverte

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Black Friday, nákupy
Ľudia nakupujúci v obchodnom centre počas Black Friday. Foto: ilustračné, SITA/AP.
Tento článok pre vás načítala AI.

November je tradične mesiacom masívnych zliav, pričom fenomén Black Friday preniká aj na slovenský trh. Spotrebiteľská organizácia dTest však upozorňuje, že skutočné ceny často nezodpovedajú reklamovaným zľavám. Podľa riaditeľky Eduardy Hekšovej by spotrebitelia mali ceny porovnávať a sledovať ich vývoj, aby skutočne ušetrili.

Hoci zákon na ochranu spotrebiteľov stanovuje povinnosť obchodníkov uvádzať cenu, za ktorú bol tovar predávaný 30 dní pred poskytnutím zľavy, nešpecifikuje, že zľava musí byť vypočítaná práve z tejto čiastky.

Rozhodnutie súdneho dvora

Predajcovia tak síce najnižšiu cenu v súlade so zákonom uvádzajú, ale výpočet zľavy vzťahujú k iným čiastkam, napríklad k odporúčanej cene.

Zásadnú zmenu by však mohlo priniesť rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie z októbra tohto roku. Podľa uvedeného rozhodnutia musí byť zľava, ktorú obchodník oznámi percentuálne alebo formou reklamného oznamu, čím zdôrazňuje výhodnosť ponuky, vypočítaná z najnižšej ceny, ktorú obchodník používal aspoň 30 dní pred poskytnutím zľavy.

Predajcovia teda nesmú klamať spotrebiteľov napríklad tým, že uvádzajú nepravdivú výšku zľavy, ktorú vypočítali percentuálne z ceny, ktorú predtým umelo navýšili. Napriek tomu by však spotrebitelia mali byť pri posudzovaní zliav obozretní.

„Vhodným nástrojom môže byť porovnanie cien u konkurencie alebo využitie cenového porovnávača, ktorý umožňuje sledovať aj vývoj ceny v čase. Vďaka tomu si môžu sami spotrebitelia vytvoriť reálny obraz o tom, či sa im ponuka skutočne oplatí,“ dopĺňa Hekšová.

Iba do vypredania zásob

Pri väčšine ponúk predajcov sa spotrebitelia môžu stretnúť s tým, že zľava na tovar platí iba do vypredania zásob. Obchodníci by však v takom prípade mali zabezpečiť dostatočné skladové zásoby.

Ak by totiž ponúkali tovar za akčné ceny iba s cieľom nalákať spotrebiteľov na návštevu predajne alebo e-shopu bez toho, aby tento zľavnený tovar bol skutočne dostupný, mohlo by byť takéto konanie označené za nekalú obchodnú praktiku.

„Spotrebiteľ sa tiež môže ľahko dostať do situácie, keď si objedná tovar za výhodnú cenu, ale následne dostane e-mail informujúci o nedostupnosti vybraného produktu. Pokiaľ bol už takýto tovar uhradený, má spotrebiteľ právo na odstúpenie od zmluvy a na vrátenie zaplatenej sumy,“ radí Eduarda Hekšová.

Nikdy nekončiace zľavy

Ďalším prehreškom predajcov môžu byť nikdy nekončiace zľavy alebo časovo limitované špeciálne ponuky, ktoré majú vyvolať dojem jedinečnej a časovo obmedzenej akcie.

Pri podrobnejšom skúmaní však spotrebitelia môžu zistiť, že obchodník túto „akčnú“ cenu ponúka už dlhšiu dobu alebo že ponuka, ktorá sa tvárila ako časovo obmedzená, v skutočnosti pokračuje aj po uplynutí uvedeného termínu.

Takéto správanie možno v určitých prípadoch označiť za nekalú obchodnú praktiku, ktorá má za cieľ klamať spotrebiteľa a vzbudiť falošný pocit naliehavosti.

Zľavová vlna

Vzhľadom na to, že zľavové akcie ponúka väčšina veľkých hráčov, je pravdepodobné, že sa k tejto zľavovej „vlne“ budú chcieť pridať aj ďalšie e-shopy, ktoré budú lákať na ešte výraznejšie a nápadnejšie zľavy. Spotrebitelia by preto mali byť obozretní, najmä ak nakupujú na e-shope prvýkrát.

Kontrola dôveryhodnosti obchodu pomocou používateľských recenzií a zoznámenie sa s obchodnými podmienkami môže spotrebiteľovi napovedať, či je možné e-shopu dôverovať. Nápadne nízke ceny môžu byť totiž varovným signálom, že nejde o poctivého predajcu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eduarda Hekšová
Firmy a inštitúcie dTest