Poisťovňa Kooperativa prehrala súdny spor so štrnástimi klientmi, ktorí si od nej pred rokmi kúpili investičné životné poistenie. Informuje o tom Denník N.
Ako sa v ňom ďalej uvádza, klienti žalovali poisťovňu a jej obchodného zástupcu za to, že ich nalákala na vysoké výnosy a neupozornila ich na vysoké poplatky. Mali by tak získať od poisťovne desiatky tisíc eur, rozhodol prešovský súd.
Súd sa naťahoval od roku 2016
Klienti uviedli, že im sľubovali 18-percentné výnosy, no miesto toho museli platiť vysoké poplatky, o ktorých vopred nevedeli. Pred súdom, ktorý sa naťahoval od roku 2016, hovorili, že nie sú odborníkmi na investície a na investičné životné poistenie a v zmysle predpisov EÚ majú právo na osobitnú právnu ochranu.
Poisťovňa Kooperativa preberá dôchodkovú správcovskú spoločnosť 365.life a stáva sa jej stopercentným akcionárom
Vyplýva to z rozsudku, ktorý má Denník N k dispozícii. Kooperativa hovorí, že rozhodnutie súdu ešte nedostala, svoj ďalší postup zváži, keď sa s ním oboznámi.
„Poplatky boli v tomto poistnom produkte nastavené v zmysle vtedajšej legislatívy, obchodných zvyklostí a poplatkovej politiky,“ uviedla hovorkyňa poisťovne Silvia Nosková Illášová s tým, že išlo len o niekoľko „ojedinelých“ investičných poistení zo začiatku milénia.
Nepostupovali s odbornou starostlivosťou
Poisťovňa sa môže, rovnako ako aj firma, ktorá poistky s investovaním sprostredkovala, proti rozsudku odvolať. Súd sa nazdáva, že ak by boli klienti pravdivo a úplne informovaní o produkte, s ktorým bola spojená povinnosť platiť poplatky, a to „v neurčitej či dokonca neurčiteľnej výške“, poistné zmluvy by neuzatvorili.
Podvodníci sa vlani snažili vylákať peniaze z komerčných poisťovní, nafingovali parkovacie škody či diagnózy
„Žalovaní pri kontraktácii s klientmi nepostupovali s odbornou starostlivosťou, keď bol žalobcom nepravdivo a zavádzajúco prezentovaný poistný produkt ako extra výhodný s vysokými výnosmi,“ píše sa v rozsudku.
Bezdôvodné obohatenie
Súd rozhodol, že poisťovňa o nevýhodnosti poistiek vedela, rovnako ako o omyle, do ktorého uviedla klientov. Preto uznal poistné zmluvy za neplatné a rozhodol, že poisťovňa musí klientom vyplatiť sumu za bezdôvodné obohatenie.
Uplynulý rok bol pre Union poisťovňu úspešný, medzi hlavné plány patrí prienik medzi komerčným a zdravotným poistením
Ak je zmluva neplatná alebo ak bola zrušená, každý z účastníkov musí vrátiť druhému všetko, čo dostal. Súd tak nároky klientov vypočítal ako rozdiel medzi tým, čo klienti poisťovni zaplatili a čo im vyplatila, keď zmluvu zrušili. Viac než desiatka klientov by tak mala získať späť zhruba 65-tisíc eur.
Pokuta od NBS
Kooperativa dostala nedávno pokutu v podobnej výške, teda 60-tisíc eur od Národnej banky Slovenska, čo bola historicky najvyššia pokuta, ktorú jej regulátor uložil. Ako prvý o tom informoval portál Finsider. Dôvodov bolo viac.
Tendencie ľudí k zadlžovaniu sa výrazne opadli, situácia podľa NBS zatiaľ zostáva stabilná
Nenahlásila napríklad podozrivé obchodné operácie, neoverovala si klientov a nemala vypracovaný program vlastnej činnosti zameranej proti legalizácii a financovaniu terorizmu. NBS napríklad našla viacero podozrivých vkladov vo vysokých sumách, pri ktorých boli zmluvy ukončené odkupom.