Poisťovňa Kooperativa prehrala súdny spor s klientmi, získajú desiatky tisíc eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kooperativa
Foto: ilustračné, www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Poisťovňa Kooperativa prehrala súdny spor so štrnástimi klientmi, ktorí si od nej pred rokmi kúpili investičné životné poistenie. Informuje o tom Denník N.

Ako sa v ňom ďalej uvádza, klienti žalovali poisťovňu a jej obchodného zástupcu za to, že ich nalákala na vysoké výnosy a neupozornila ich na vysoké poplatky. Mali by tak získať od poisťovne desiatky tisíc eur, rozhodol prešovský súd.

Súd sa naťahoval od roku 2016

Klienti uviedli, že im sľubovali 18-percentné výnosy, no miesto toho museli platiť vysoké poplatky, o ktorých vopred nevedeli. Pred súdom, ktorý sa naťahoval od roku 2016, hovorili, že nie sú odborníkmi na investície a na investičné životné poistenie a v zmysle predpisov majú právo na osobitnú právnu ochranu.

Vyplýva to z rozsudku, ktorý má Denník N k dispozícii. Kooperativa hovorí, že rozhodnutie súdu ešte nedostala, svoj ďalší postup zváži, keď sa s ním oboznámi.

Poplatky boli v tomto poistnom produkte nastavené v zmysle vtedajšej legislatívy, obchodných zvyklostí a poplatkovej politiky,“ uviedla hovorkyňa poisťovne Silvia Nosková Illášová s tým, že išlo len o niekoľko „ojedinelých“ investičných poistení zo začiatku milénia.

Nepostupovali s odbornou starostlivosťou

Poisťovňa sa môže, rovnako ako aj firma, ktorá poistky s investovaním sprostredkovala, proti rozsudku odvolať. Súd sa nazdáva, že ak by boli klienti pravdivo a úplne informovaní o produkte, s ktorým bola spojená povinnosť platiť poplatky, a to „v neurčitej či dokonca neurčiteľnej výške“, poistné zmluvy by neuzatvorili.

Žalovaní pri kontraktácii s klientmi nepostupovali s odbornou starostlivosťou, keď bol žalobcom nepravdivo a zavádzajúco prezentovaný poistný produkt ako extra výhodný s vysokými výnosmi,“ píše sa v rozsudku.

Bezdôvodné obohatenie

Súd rozhodol, že poisťovňa o nevýhodnosti poistiek vedela, rovnako ako o omyle, do ktorého uviedla klientov. Preto uznal poistné zmluvy za neplatné a rozhodol, že poisťovňa musí klientom vyplatiť sumu za bezdôvodné obohatenie.

Ak je zmluva neplatná alebo ak bola zrušená, každý z účastníkov musí vrátiť druhému všetko, čo dostal. Súd tak nároky klientov vypočítal ako rozdiel medzi tým, čo klienti poisťovni zaplatili a čo im vyplatila, keď zmluvu zrušili. Viac než desiatka klientov by tak mala získať späť zhruba 65-tisíc eur.

Pokuta od NBS

Kooperativa dostala nedávno pokutu v podobnej výške, teda 60-tisíc eur od Národnej banky Slovenska, čo bola historicky najvyššia pokuta, ktorú jej regulátor uložil. Ako prvý o tom informoval portál Finsider. Dôvodov bolo viac.

Nenahlásila napríklad podozrivé obchodné operácie, neoverovala si klientov a nemala vypracovaný program vlastnej činnosti zameranej proti legalizácii a financovaniu terorizmu. NBS napríklad našla viacero podozrivých vkladov vo vysokých sumách, pri ktorých boli zmluvy ukončené odkupom.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Silvia Nosková Illášová
Firmy a inštitúcie Európska úniaKooperativaNBS Národná banka Slovenska