Ministerstvo financií SR pripravilo návrh zákona o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku, ktorý bol predložený do pripomienkového konania. Cieľom návrhu je vytvoriť komplexnú právnu úpravu pre oblasť finančných služieb poskytovaných spotrebiteľom prostredníctvom online kanálov, čo je v súčasnosti neadekvátne pokryté existujúcou legislatívou.
Podľa návrhu zákona, ktorý preberá požiadavky z európskej smernice, sa zameriava na posilnenie právnej istoty a ochrany spotrebiteľov v reakcii na rýchly technologický vývoj.
Digitalizáciu finančných služieb urýchlila pandémia
Poskytovanie finančných služieb spotrebiteľom na diaľku sa za posledných 20 rokov výrazne zmenilo. Obchodníci a spotrebitelia finančných služieb prestali používať napríklad fax, pričom sa objavili noví aktéri, ako fintech spoločnosti, s novými obchodnými modelmi a novými online distribučnými kanálmi.
Možnosť vrátiť tovar bez udania dôvodu do 14 dní sa nerozšíri do kamenných predajní, poslanci nepodporili návrh novely zákona
Pandémia COVID-19 a súvisiace obmedzenia pohybu taktiež dopomohli k zrýchleniu nakupovania online vo všeobecnosti. Napríklad v bankovom sektore sa zmluvné vzťahy uzatvárali prostredníctvom elektronických prostriedkov.
Ministerstvo financií reaguje na rýchly technologický vývoj
Nová legislatíva má riešiť aj doteraz neznáme komunikačné prostriedky a zamedziť rozdielom, ktoré by mohli brániť uzatváraniu zmlúv o finančných službách vnútorného trhu EÚ. Ministerstvo financií tvrdí, že cieľom je zabezpečiť právnu istotu a transparentnosť pre obchodníkov a poskytnúť spotrebiteľom jednotné právne vymožiteľné práva a povinnosti vo všetkých členských štátoch EÚ.
Transakčná daň môže byť neústavná, tvrdí Viskupič a žiada jej zrušenie
Nové pravidlá upravia aj práva na predzmluvné informácie a možnosti odstúpenia od zmlúv, čím majú zabezpečiť spravodlivosť pri uzatváraní zmlúv v online prostredí. Dotknuté subjekty návrhu zahŕňajú obchodníkov, banky, poisťovne, fintech spoločnosti a ďalších poskytovateľov finančných služieb.