BRATISLAVA 8. januára (WEBNOVINY) – Vlani sa stalo menej dopravných nehôd než rok predtým, no zomrelo viac ľudí. Taká je bilancia dopravnej nehodovosti. Minulý rok zahynulo na našich cestách 258 ľudí (184 mužov a 74 žien). Je to o 35 obetí viac ako za rok 2013.
Dopravných nehôd bolo vlani 13 286, číslo za rok 2013 je presne o tristo vyššie. „Bolo menej dopravných nehôd a ťažko zranených, ale jednotlivé nehody mali tragickejšie následky,“ zhodnotil na tlačovej besede minister vnútra Robert Kaliňák.
Klesol počet nehôd spôsobených alkoholom
„Rok bol historicky druhým najlepším, odkedy sa vedú štatistiky, teda od toku 1966,“ pokračoval Kaliňák. „V priemere odvtedy zahynulo na slovenských cestách jedno stredne veľké okresné mesto,“ dodal. Bilancia je približne 28-tisíc obetí. Napriek počtu obetí výsledky za minulý rok radia Slovensko podľa Kaliňáka medzi šesť najlepších krajín Európskej únie. Pričinilo sa o to aj veľa policajných hliadok v teréne, tvrdí minister. Medzi ďalšie faktory zaradil vybavenosť zasahujúcich hasičov či úroveň bezpečnosti áut. Cieľom do roku 2020 je, aby počet obetí klesol pod dvesto.
Policajný prezident Tibor Gašpar oznámil, že počet dopravných nehôd, pri ktorých asistoval alkohol, klesol. Alkohol úradoval vlani pri 1 582 dopravných nehodách, v roku 2013 to bolo 1 677 nehôd. Za celý uplynulý rok policajti zistili u vodičov alkohol v 9 809 prípadoch. Z toho nad jedno promile nafúkalo 5 049 šoférov.
Najbezpečnejšie sú diaľnice a rýchlostné cesty
Medzi obeťami havárií bolo vlani 19 motocyklistov, rovnako ako rok predtým. Klesol počet usmrtených chodcov zo 65 na 57 obetí. Mŕtvych cyklistov, naopak, medziročne pribudlo. Kým v roku 2013 ich bolo 16, vlani 24. Za minulý rok spravili policajti po celom Slovensku 4 387 rôznych akcií. Najviac mŕtvych bolo na cestách prvej triedy, najbezpečnejšie sú podľa polície diaľnice a rýchlostné cesty.
Hlavnými príčinami nehôd bola podľa Gašpara najmä neprimeraná rýchlosť. „Mnohí vodiči ako keby nerešpektovali, že máme rôzne ročné obdobia, že sa mení povaha vozovky,“ poznamenal. Druhým faktorom bolo napríklad nevenovanie sa vedeniu vozidla či telefonovanie. „Je nemysliteľné, aby vodiči písali na volante esemesku,“ hovoril. Ďalšími príčinami havárií býva tiež nesprávny spôsob jazdy, napríklad nesprávne predbiehanie.