BRATISLAVA 17. júla (WEBNOVINY) – Dve menšie lietadlá vládnej letky Jak-40 majú špeciálny údržbový program každý rok. V rámci servisu sa kontrolujú agregáty a lietadlo ako celok, hydraulický, pneumatický, navigačný či elektrický systém.
„Po úspešnom prejdení týchto kontrolných prác sa prizvú odborníci konštrukčnej kancelárie Jakovlev, ktorí overia výkon týchto prác a následne predĺžia celkovú životnosť lietadla minimálne o 12 mesiacov,“ uviedol pre agentúru SITA Petar Lazarov z tlačového odboru rezortu vnútra.
Najnovšiu zákazku na predĺženie životnosti uzavrel rezort vnútra pred mesiacom. Práce vyjdú na 55-tisíc eur bez DPH. Z Vestníka verejného obstarávania tiež vyplýva, že oba stroje by mali procedúru zvládnuť do leta budúceho roka.
S vládnym špeciálom už núdzovo pristával aj Pavol Hrušovský
Vládny špeciál s ministrom Glváčom musel núdzovo pristáť
Exminister radí zlúčiť letky
Slovensko by malo zefektívniť prepravu ústavných činiteľov a spojiť letky rezortu obrany a ministerstva vnútra, navrhuje to poslanec Národnej rady SR Martin Fedor (SDKÚ-DS).
„Na stole je otázka, či bude malé Slovensko naďalej prevádzkovať dve rozličné letky, alebo ich dokážeme spojiť a získať zdroje z efektivity,“ povedal na tlačovej besede. „Pri zjednotení môže dôjsť k veľkým úsporám nielen pri obstarávaní, ale aj pri servise, výcviku a logistike,“ tvrdí poslanec a bývalý minister obrany.
Podľa Fedora by mala letka ministerstva vnútra, ktoré prepravuje štátnych predstaviteľov, prejsť pod vzdušné sily. Ďalšou možnosťou je využívanie komerčných liniek. „Buď sa ministerstvo obrany a vnútra skoordinujú a vyriešime prepravné problémy tohto štátu, alebo sa preprava ústavných činiteľov bude robiť charterovými letmi,“ uviedol Fedor.
Jediní v celej Únii
Podľa neho sme jedinou krajinou v EÚ, ktorá takto využíva dve letky. Ostatní využívajú na prepravu politikov vzdušné sily, alebo sa spoliehajú na vlastné aerolínie alebo charter.
Rezorty obrany a vnútra by sa mali podľa Fedora tiež koordinovať pri spoločnom obstarávaní novej techniky. Vrtuľníky Mi-17 môžu podľa Fedora meniť za nové stroje spoločne. Fedor dnes podáva interpeláciu na premiéra Roberta Fica, kde sa ho pýta, ako a či vôbec plánuje vláda koordinovať činnosť silových rezortov pri obstarávaní techniky. „A tiež sa ho pýtam, ako vláda zabezpečí, že avizovaná masívna modernizácia bude prehľadný a kontrolovateľný proces,“ dodal.
Spojenie by vraj bolo nevýhodné
Ministerstvo vnútra hovorí, že nad zlúčením letiek sa uvažovalo, ale prax ukázala nevýhody spojenia. „V prípade, že potrebujeme poslať lietadlo do konfliktnej zóny, civilná letka môže štartovať vo veľmi krátkom čase, pretože získa ďaleko skôr potrebné povolenia ako vojenský špeciál,“ uviedol v reakcii na Fedorove vyhlásenia Petar Lazarov z tlačového odboru ministerstva.
Dodáva, že letecký útvar rezortu vnútra slúži aj na humanitárne ciele, na prepravu obvinených zo zahraničia, prípadne pre občanov, ktorí uviaznu v krajinách s vyhrotenou bezpečnostnou situáciou.
Ako príklad uviedol let špeciálu pre slovenských turistov do Egypta alebo po zadržiavaných paraglajdistov do Iránu. Spojeniu letiek nehovorí rezort obrany apriori nie, podľa hovorkyne Martiny Ballekovej má svoje plusy aj mínusy. „My však rozhodne dávame prednosť modernizácii pred len administratívnym zlúčením,“ uviedla.
Spoločným obstarávaniam techniky s ministerstvom obrany sa rezort vnútra v princípe nebráni. „Potreby ministerstva vnútra pri niektorých špecifických obstarávaniach sú však odlišné, ako sú potreby rezortu obrany,“ tvrdí rezort vnútra s tým, že neobstaráva len zbrane a techniku pre políciu, ale napríklad aj výbavu pre hasičov, prípadne tatranskú horskú službu. Balleková pripomína, že niektoré obstarávania robia s ministerstvom vnútra spoločne. „V prípade leteckej techniky je však potrebné zohľadňovať technickú špecifikáciu, na ktorú má byť táto technika využitá,“ dodala.
mal jeden z Jakov technické problémy, pre ktoré musel stroj s ministrom obrany Martinom Glváčom na palube núdzovo pristáť. „Príčinou bola porucha palivovo-regulačného systému,“ priblížil Lazarov.
Posádka zaznamenala vyššiu teplotu výstupných plynov, nižšie otáčky vysokotlakového kompresora a nižší tlak vstrekovaného paliva.