Slovenské e-shopy vnímajú vianočné obdobie ako kľúčové. Väčšina z nich očakáva medziročný nárast predajov, uvádza Anna Sabolová zo spoločnosti Levosphere. Aj napriek ekonomickej neistote a preplnenosti trhu viac než polovica internetových obchodov dúfa v rastúce tržby, pričom len desať percent očakáva pokles.
Odborníci z oblasti e-commerce, ako sú Anna Sabolová z Levosphere, Jakub Jarabica z Upterdam, Michal Farkaš z Shoptet a Ivan Cingel z Creative sites, zdôrazňujú, že príprava na vianočnú sezónu začína pre e-shopy už mesiace pred samotným nákupným vrcholom. Sabolová podotýka, že vnútorné prípravy sa často začínajú v lete, aby sa e-shopy dokázali úspešne postaviť konkurencii.
Pre malých sú vysoké náklady výzvou
Podľa Farkaša a Cingela sa vianočná sezóna skutočne zintenzívňuje počas akcií ako Black Friday a Cyber Monday. Výzvy pre menšie e-shopy zahŕňajú vysoké náklady na online mediálny priestor a logistické problémy. Jarabica dodáva, že technická infraštruktúra musí zvládnuť zvýšený nápor zákazníkov, aby nedochádzalo k výpadkom.
Mnohí Slováci pred sviatkami riskujú pokutu. Polícia pripomína pravidlá prevozu vianočného stromčeka
Správanie spotrebiteľov sa v čase ekonomickej neistoty mení, čo ovplyvňuje aj ich nákupné rozhodnutia. „Zákazníci sú obozretnejší, viac porovnávajú ceny a sledujú zľavy,“ hovorí Sabolová, pričom uprednostňujú overené a kvalitné značky. Dôležitú úlohu zohrávajú aj dôveryhodnosť e-shopu a transparentné podmienky doručenia, dodáva Cingel.
Hlavné marketingové kanály
K hlavným marketingovým kanálom patria podľa Sabolovej mailing listy, Facebook reklamy a kľúčové slová na Google. Jarabica zdôrazňuje význam Google Ads, Facebook Ads a e-mail marketingu, najmä v komunikácii akcií a exkluzívnych ponúk. Farkaš podotýka, že sociálne siete sú čoraz dôležitejšie, zatiaľ čo Cingel vidí veľký potenciál v porovnávačoch cien a online trhoviskách.
E-commerce experti sa zhodujú, že slovenské e-shopy počas Vianoc čoraz viac personalizujú svoje marketingové stratégie. Sabolová spomína využitie umelej inteligencie na personalizáciu ponúk, zatiaľ čo Farkaš hovorí o využití limitovaného tovaru na zvýšenie urgentnosti nákupu. Cingel dodáva, že súčasťou stratégií sú aj zľavy počas Black Friday a Cyber Monday.