Spoločnosť plánuje do konca roka prepustiť viac ako 3 tisíc zamestnancov, čo predstavuje asi 7 % z jej celkovej pracovnej sily.
Šéf Tesly Elon Musk na konferencii v čínskom Šanghaji oznámil, že spoločnosť v tomto roku očakáva „celkom solídny“ nárast dopytu po elektrických vozidlách, a to aj napriek globálnej ekonomickej recesii. Ani vlaňajší historický úspech a ambiciózne predajné prognózy na tento rok však nedokážu zabrániť prepúšťaniu zamestnancov Tesly.
Ambiciózny odhad
„Aj napriek globálnej recesii očakávame, že predaj elektromobilov v aktuálnom roku bude približne o 50 % vyšší v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Môže to byť dokonca aj viac, vzhľadom k súčasným ťažkým ekonomickým časom je však uvedená prognóza veľmi solídna,“ uviedol Musk pre analytikov na konferencii pri príležitosti oznámenia výsledkov za posledný štvrťrok minulého roka.
Tesla plánuje v aktuálnom roku podstatné zvýšenie produkcie a dodávok elektrických automobilov nielen na území Spojených štátov amerických (USA). V číslach by to mohlo predstavovať až 360 tisíc do 400 tisíc predaných vozidiel, čo znamená nárast v rozmedzí od 45 % do 65 % v porovnaní s minulým rokom. Spoločnosť zároveň informovala, že vlani predala niečo viac ako 250 tisíc elektrických vozidiel. Odhadovaný dopyt po elektromobiloch je tiež jednou z hlavných záležitostí, ktorá zamestnáva myseľ mnohých investorov po celom svete.
Koniec daňovým výhodám
Tesla pristúpila v úvode aktuálneho roka k zníženiu cien niektorých vozidiel určených pre trh v Spojených štátoch amerických (USA). Dôvodom pre tento krok je najmä ukončenie poskytovania úľav na federálnej dani, ktorú si môžu v USA uplatniť výrobcovia menej ako 200 tisíc vozidiel ročne. Spoločnosť dosiahla túto hranicu ešte v júli minulého roka, výhody spojené s daňovou úľavou však mohli záujemcovia o elektromobily čerpať až do 31. decembra 2018.
Výhody sa postupne začali znižovať od 1. januára 2019 a do konca tohto roka zaniknú úplne. Analytici preto odhadujú, že tento skok by sa mohol negatívne dotknúť najmä predaja modelu 3. Spoločnosť však naopak očakáva celosvetový nárast v predaji tohto typu. Dôvodom je plánová zahraničná expanzia, ako aj možnosť kúpy vozidla prostredníctvom lízingu. Dodávky do Európy a Číny sa začali vo februári tohto roka, uviedla ďalej spoločnosť.
Stále príliš drahý
Aj napriek úspešnému minulému roku a ambicióznym odhadom na aktuálny rok oznámila spoločnosť minulý mesiac, že plánuje pristúpiť aj k nepopulárnym opatreniam. Musk vo vyhlásení informoval, že firma plánuje do konca roka prepustiť viac ako 3 tisíc zamestnancov, čo predstavuje asi 7 % z jej celkovej pracovnej sily. Zároveň uviedol, že cesta za úspechmi je skutočne náročná, pretože jeho produkty si v súčasnosti môže dovoliť len málo ľudí.
Tesla vlani predala takmer toľko automobilov ako počas celej svojej histórie a po prvýkrát za celý čas existencie sa dostala do zisku. Aj napriek tomto úspechu však musí pristúpiť k znižovaniu počtu zamestnancov vo vlastných radoch. Šéf firmy ďalej dodal, že automobilka sa vlani zväčšila takmer o tretinu a je tento počet zamestnancov už nedokáže podporovať. „Aj napriek obrovskému pokroku sú však výrobky príliš drahé pre väčšinu obyvateľov“, dodal Musk vo vyhlásení. Tesla vyrába automobily len približne desať rokov a podľa jeho slov čelí masívnemu tlaku zo strany konkurentov.
„Sieťový efekt je taký, že Tesla musí ťažšie robiť v porovnaní s ostatnými výrobcami, aby vôbec prežila a aby boli jej produkty cenovo dostupné a udržateľné,“ doplnil Musk. Podľa šéfa Tesly existujú na trhu viaceré spoločnosti, ktoré dokážu svojim pracovníkom poskytnúť lepšiu rovnováhu medzi pracovným a osobným životom, a to najmä preto, že tieto organizácie sú väčšie alebo zrelšie, prípadne pôsobia v priemyselných odvetviach, ktoré nie sú tak nenásytne súťaživé.
Použité zdroje:
https://www.businessinsider.com/tesla-price-cut-doesnt-mean-it-has-demand-problem-2019-1
https://www.inc.com/associated-press/tesla-ramped-up-production-2018-demand-may-be-slowing.html