Ropovod spájajúci Slovensko a Maďarsko má už na slovenskej strane za sebou kolaudačné rozhodnutie. Ropovod medzi obcami Tupá a Százhalombatta by mali uviesť do prevádzky v marci.
Zrekonštruovaný ropovod Adria, ktorý spája Slovensko a Maďarsko, by mali uviesť do ostrej prevádzky v marci tohto roka. Ako na štvrtkovej tlačovej besede uviedol riaditeľ pre prepravu a prevádzku spoločnosti Transpetrol Martin Ružinský, ropovod na slovenskej strane už má za sebou kolaudačné rozhodnutie. „Očakávame teraz zaslanie všetkých potrebných dokumentov,“ dodal Ružinský. Podľa neho isté meškanie je na maďarskej strane, ktorá nemá ešte všetky technické detaily dotiahnuté do konca. „Predpokladáme však, že v marci tohto roka bude zmodernizovaný ropovod spustený do prevádzky,“ konštatoval Ružinský.
Spolupráca troch spoločností
Na rekonštrukcii a modernizácii ropovodu Adria sa dohodli spoločnosti Transpetrol, Slovnaft a MOL. Na slovenskej strane sa rekonštruovalo necelých deväť kilometrov ropovodu na trase Tupá – Maďarská republika. Vyžiadalo si to zhruba osem miliónov eur. Rekonštrukcia a modernizácia ropovodu zo slovenskej obce Tupá do obce Százhalombatta má okrem iného priniesť zvýšenie prepravnej kapacity zo súčasných 3,5 milióna ton ropy za rok na 6 miliónov ton ropy za rok. Transpetrol na slovenskej strane vymenil pre zvýšenie prepravnej kapacity existujúce potrubie s menovitým tlakom necelých päť megapascalov za potrubie s tlakom viac ako šesť megapascalov.
Prístup k Chorvátsku
Vďaka zmodernizovanému ropovodu Adria bude mať Slovensko prístup k alternatívnym dodávkam ropy z Chorvátska. Spoločnosť Transpetrol už aj podpísala s chorvátskou firmou Janaf memorandum o porozumení. V ňom obe spoločnosti spečatili spoluprácu pri preprave a skladovaní ropy, ako aj pri výmene strategických informácií v oblasti energetiky.
Pomôžeme aj Čechom
Celkové náklady na rekonštrukcii a modernizácii úseku ropovodu Adria v dĺžke zhruba 120 kilometrov dosiahnu zhruba 65 miliónov eur. Plánovaná modernizácia ropovodu taktiež umožní prepraviť dodatočných 1,2 až 1,5 mil. tony pre potreby rafinérií v Česku.