Spotrebitelia sa najčastejšie sťažovali na fakturáciu zo strany dodávateľa.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) v minulom roku prvýkrát zastával funkciu mediátora. Inštitút alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov využili vlani spotrebitelia s vyše dvadsiatkou návrhov na mimosúdne vyriešenie sporu medzi nimi a dodávateľom energií. „Najčastejšou príčinou bola fakturácia zo strany predávajúceho, kedy sa spotrebitelia domáhali jej opravy, prípadne nesúhlasili s vybavením reklamácie,“ informoval hovorca ÚRSO Radoslav Igaz.
Viacero problémov
Odberatelia energií sa taktiež sťažovali na meranie spotreby, ako aj na nedostatočnú komunikáciu so zákazníckym centrom dodávateľa. „Nasledovali nezhody pri ukončení zmluvy, sporné fakturovanie zmluvnej pokuty, upomienky, kvalita dodávok, poplatok za pripojenie do distribučnej sústavy, preddavkové platby, či prerušenie dodávok pitnej vody alebo iné okolnosti zmluvných vzťahov,“ doplnil Igaz.
Na niečom sa podarilo dohodnúť
Viac ako 30 % alternatívne riešených sporov v roku 2016 úrad vyriešil pozitívne. „To znamená, že ich účastníci dospeli k určitej forme dohody. V ostatných prípadoch bolo alternatívne riešenie sporov odložené, nakoľko sa účastníkom sporu napriek intenzívnej mediácii dohodnúť nepodarilo,“ konštatoval Igaz. Dodal, že priemerná doba trvania alternatívneho riešenia sporov bola 102 dní.
Inštitút alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov umožňuje spotrebiteľom, ktorí majú problém so svojím dodávateľom elektriny, plynu, tepla, alebo vody obrátiť sa na úrad a riešiť ho mimosúdnou cestou. Podmienkou však je, aby ešte predtým oslovili dodávateľa, ktorý na ich žiadosť o nápravu do 30 dní neodpovedal, alebo im poslal zamietavú odpoveď. Agendu vybavovania alternatívneho riešenia sporov prevzali na úrade experti, ktorí úspešne absolvovali kurz mediačnej prípravy, zameraný na komunikačné zručnosti a základy mediačného procesu.