Najčastejším predmetom spotrebiteľských sporov boli pochybnosti o správnosti fakturácie spotreby zo strany regulovaných subjektov.
Záujem o alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov na Úrade pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) v minulom roku klesol. Kým regulačný úrad pred dvoma rokmi riešil ako mediátor 22 spotrebiteľských sporov, vlani bolo úradu doručených deväť návrhov na alternatívne riešenie sporov. „Z týchto návrhov bol jeden v súlade s pravidlami alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov odmietnutý z dôvodu nenaplnenia zákonných predpokladov,“ informoval ÚRSO s tým, že v žiadnom z návrhov sa neuzatvorila dohoda o vyriešení sporu.
Chybné fakturácie
Najčastejším predmetom spotrebiteľských sporov boli pochybnosti o správnosti fakturácie spotreby zo strany regulovaných subjektov. „Spotrebitelia sa domáhali prešetrenia správnosti fakturácie regulovanými subjektami a následnej zmeny a opravy faktúr,“ dodal regulátor. Spotrebitelia sa sťažovali najmä na meranie spotreby energií a následnú komunikáciu s dodávateľom energií. „Závažným faktorom negatívne ovplyvňujúcim vznik spotrebiteľských sporov je aj nedostatočná komunikácia spotrebiteľov s regulovanými subjektami, a to najmä prostredníctvom ich zákazníckych centier,“ doplnil regulačný úrad.
Dohody neporušujú
Jeden spotrebiteľský spor rieši ÚRSO v priemere 110 dní. Ak sa podarí uzavrieť zmier medzi spotrebiteľom a energetickou spoločnosťou, tak podľa regulátora obe strany už dodržujú závery alternatívneho riešenia sporov. „Nedisponujeme informáciami, ktoré by nasvedčovali tomu, že sa nerešpektujú záverov spotrebiteľských sporov, prípadne že sa úmyselné porušujú,“ konštatoval regulačný úrad.
Úrad je od 1. februára 2016 orgánom alternatívneho riešenia sporov. Účelom tohto inštitútu je zmierlivo urovnať spor medzi stranami sporu, ktorými sú predávajúci ako napríklad dodávateľ energií a spotrebiteľ. Agendu alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov na úrade vybavuje vecne príslušný organizačný útvar, ktorým je odbor legislatívy a právnej agendy. V roku 2016 regulačný úrad alternatívne riešil 24 sporov medzi regulovanými spoločnosťami a spotrebiteľmi.