Novela regulačného zákona má za sebou búrlivé pripomienkové konanie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vláda ministerstvo hospodárstva
Minister hospodárstva SR Peter Žiga SITA

Viac ako 40 subjektov zaslalo k novele regulačného zákona vyše 180 pripomienok, z toho bolo takmer 120 zásadných.

Novela zákona o regulácii v sieťových odvetviach čelí kritike. A to tak zo strany energetických spoločností, obchodných komôr, zamestnávateľských zväzov,  ako aj zo strany samotného Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Viac ako 40 subjektov zaslalo k novele regulačného zákona vyše 180 pripomienok, z toho bolo takmer 120 zásadných. Ministerstvo hospodárstva SR (MH) ako autor novely akceptovalo len necelých 40 pripomienok, pričom z toho iba osem zásadných. Čiastočne sa stotožnilo s desiatimi pripomienkami, z toho deväť bolo zásadných.

Zverejňovanie parametrov

Najviac pripomienok k regulačnej novele mala Americká obchodná komora v SR, a to devätnásť. Komora napríklad žiadala doplniť návrh novely o zverejňovanie regulačných parametrov, ktoré by boli základom pre vydávanie rozhodnutí a stanovovanie a implementáciu regulačného rámca na Slovensku. Taktiež by bolo podľa komory prospešné publikovať ročnú správu o prevádzke elektrizačnej a plynárenskej sústavy, ktorej súčasťou by boli údaje o výrobe, prenose, distribúcii a dodávke elektriny ako aj relevantné regulačné parametre výkonu regulovaných činností. „Zverejňovaním regulačných parametrov sa nastolí opätovná dôvera v nezávislý a objektívny výkon činnosti úradu,“ myslí si komora. Rezort hospodárstva pripomienku však neakceptoval, vyhodnotil ju, že je nad rámec návrhu zákona.

Menovať má prezident

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR kritizuje zmenu pri vymenovaní predsedu ÚRSO. Po novom by ho už nemal menovať na návrh vlády prezident SR, ale menoval by ho priamo vláda. „Zastávame názor, že prezident SR by mal tak ako doteraz vymenovávať a odvolávať predsedu ÚRSO, čím sa zabezpečí vyššia miera objektivity a nezávislosti osoby vykonávajúcej funkciu predsedu úradu. Pre posilnenie nezávislého konania ÚRSO od pokynov štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy, iných orgánov verejnej moci a od ďalších osôb je dôležité ponechanie vymenovania predsedu ÚRSO v nezmenenej podobe,“ uviedli zamestnávatelia. Ministerstvo hospodárstva ich pripomienku neakceptovalo s tým, že ide o podstatnú požiadavku návrhu regulačného zákona.

Ministerský problém

Takmer všetkým energetickým spoločnostiam a Úradu pre reguláciu sieťových odvetví prekáža v novele regulačného zákona najmä návrat ministerstiev do procesu schvaľovania cien energií. Podľa novely zákona budú mať ministerstvo hospodárstva a ministerstvo životného prostredia možnosť vyjadriť sa k novým cenám energií a vody, pričom ak regulačný úrad nebude ich pripomienky akceptovať, bude ich musieť zverejniť. Energetické firmy upozorňujú na možný konflikt záujmov, keďže ministerstvo hospodárstva sa bude vyjadrovať k schváleným cenám pre spoločnosti, v ktorých je akcionárom.

ÚRSO tvrdí, že ak budú účastníkom cenového konania aj ministerstvá, porušia sa európske pravidlá. Hovorí o strate svojej nezávislosti. „Nestrannosť a nezávislosť úradu musí byť skutočná, nielen formálne uvedená v zákone. Skutočnú nezávislosť úradu nie je možné v praxi realizovať, pokiaľ zákonodarca prijatím tohto návrhu zákona prizná iným štátnym orgánom zasahovanie do činnosti úradu,“ uviedol úrad v medzirezortnom pripomienkovom konaní. MH pripomienku viacerých subjektov k účasti ministerstiev na cenovom konaní neakceptovalo.

Skrátené konanie

Novelu regulačného zákona chce ministerstvo hospodárstva schváliť v skrátenom legislatívnom konaní. Podľa plánov by sa ňou mal parlament zaoberať už na aktuálnej marcovej schôdzi. Účinnosť novely regulačného zákona je naplánovaná od 1. júna tohto roka.

http://www.slideshare.net/vEnergetike/vyhodnotenie-medzirezortneho-pripomienkoveho-konania-73703469

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MH Ministerstvo hospodárstva SRÚRSO Úrad pre reguláciu sieťových odvetví