Ústavný súd po predbežnom prerokovaní prijal návrh prezidenta SR, týkajúci sa novely zákona o reguácii v sieťových odvetviach, na ďalšie konanie, odmietol však pozastaviť účinnosť dvoch ustanovení zákona, ktoré najviac prekážajú hlave štátu.
Prezident SR Andrej Kiska zatiaľ nebol v otázke novely zákona o regulácii v sieťových odvetviach na Ústavnom súde SR (ÚS) úplne úspešný. Súd síce po predbežnom prerokovaní prijal jeho návrh na ďalšie konanie, odmietol však pozastaviť účinnosť dvoch ustanovení spomínaného zákona, ktoré najviac prekážajú hlave štátu. Podľa jedného ustanovenia už po novom nevymenúva predsedu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) prezident SR, ale vláda. Podľa druhého ustanovenia ministerstvá hospodárstva a životného prostredia môžu zaujať stanovisko k schváleným rozhodnutiam o cenách energií a vody.
(NE)závislosť úradu
Prezident SR sa obrátil na ústavný súd začiatkom októbra minulého roka. Je presvedčený, že vďaka regulačnej novele nie je regulačný úrad ochránený od politických tlakov a stráca svoju nezávislosť. „Zle formulovaná stratégia, protichodné ciele, konflikty záujmov, slabá kontrola a zlé pravidlá. Slovenské domácnosti a zamestnávatelia v dôsledku toho platia jedny z najvyšších poplatkov za distribúciu elektriny a koncová cena elektriny pre podnikateľov patrí dokonca medzi najvyššie v celej EÚ,“ podotkol začiatkom októbra prezident Kiska.
Novela zákona o regulácii v sieťových odvetviach podľa neho všetky tieto problémy prehliada. „Nezasiahla do netransparentných vzťahov medzi firmami, nezvýšila nároky na odôvodňovanie cenových rozhodnutí. A namiesto toho posilnila neželaný politický vplyv v úrade,“ konštatoval Kiska s tým, že novela zákona je v rozpore s pravidlami EÚ.
Ide o logiku
Zmeny vo vymenúvaní predsedu ÚRSO odôvodnilo ministerstvo hospodárstva tým, že plnú zodpovednosť za energetickú politiku nesie vláda, a nie prezident SR. „Právomoci prezidenta sú v tejto oblasti veľmi obmedzené. Preto je náležité a logické, aby bola právomoc menovať a odvolávať predsedu úradu priznaná vláde SR,“ uvádza sa v dôvodovej správe novely regulačného zákona. Prezidentovi tak zostala iba právomoc vymenovať predsedu Regulačnej rady na jej návrh. Regulačná rada pôsobí na ÚRSO ako kontrolný a odvolací orgán.
Ani ustanovenie, ktoré hovorí o tom, že ministerstvá hospodárstva a životného prostredia sa môžu vyjadriť k už schváleným cenám energií a vody, neohrozuje podľa rezortu hospodárstva nezávislosť regulačného úradu. Ministerstvá sa totiž pri presvedčení, že ceny energií alebo vody mohli byť nižšie, môžu len opýtať regulátora na argumenty, prečo rozhodol tak, ako rozhodol, čo následne musí zverejniť na svojej internetovej stránke.
Bez podpisu
Bývalá vláda Roberta Fica prijala spomínané zmeny v novele regulačného zákona v prvej polovici minulého roka, po chaose s cenami energií. Následne sa s novelou stotožnil dvakrát aj parlament. Prezident Andrej Kiska však ani na druhýkrát nepodpísal novelu zákona o regulácii v sieťových odvetviach. Vládna novela tak bola zverejnená v Zbierke zákonov SR bez jeho podpisu.