Úrad pre reguláciu sieťových odvetví SR sa chystá vyhodnotiť dodržiavanie štandardov kvality energetických spoločností za minulý rok. Štandardy kvality musia firmy dodržiavať, aby zákazník za cenu, ktorú platí za elektrinu, teplo alebo za zemný plyn, dostal primeranú kvalitu.
Energetickým spoločnostiam sa kráti čas na to, aby odovzdali regulačnému úradu vyhodnotené štandardy kvality za minulý rok. Štandardy kvality musia spoločnosti dodržiavať, aby zákazník za cenu, ktorú platí za elektrinu, teplo alebo za zemný plyn, dostal primeranú službu. „Vyhodnotenie štandardov kvality a prehľad o vyplatených kompenzačných platbách za minulý rok sú regulované subjekty povinné predložiť úradu do konca februára,“ informoval Úrad pre reguláciu sieťových odvetví SR (ÚRSO).
Nespokojný regulátor
Regulačný úrad stále nie je spokojný s prístupom regulovaných subjektov k otázke dodržiavania štandardov kvality. Počet subjektov, ktoré predložili vyhodnotenie štandardov kvality za rok 2012 síce medziročne stúpol, ale aj napriek tomu úrad konštatoval, že vyhodnotenie štandardov kvality predložil stále nízky počet regulovaných subjektov. „Z analýzy dosiahnutých výsledkov vyhodnotenia štandardov kvality možno konštatovať, že regulované subjekty k vyhodnocovaniu štandardov kvality pristupujú v porovnaní s predchádzajúcimi obdobiami zodpovednejšie, ale počet subjektov, ktoré predložili vyhodnotenie štandardov kvality je stále neuspokojivý,“ uviedol regulačný úrad.
Dodávali aj nekvalitnú elektrinu
V elektroenergetike pôsobilo v roku 2012 aktívne na Slovensku 270 spoločností. Z nich len 130 predložilo regulačnému úradu vyhodnotenie štandardov kvality, čo predstavuje necelých 48 %. V roku 2011 pritom predložilo vyhodnotenie štandardov kvality 55 % subjektov. „Počet regulovaných subjektov, ktoré predkladajú úradu vyhodnotenie štandardov kvality je neuspokojivý. Na tomto výsledku sa podieľajú hlavne dodávatelia elektriny,“ uviedol regulátor. Elektrorenergetici porušovali v roku 2012 štandardy kvality najmä pri uzatváraní zmlúv o združenej dodávke elektriny, pri dodržiavaní termínu odoslania podania koncového odberateľa elektriny prevádzkovateľovi sústavy, pri obnovovaní distribúcie elektriny po vzniku poruchy v distribučnej sústave a pri oznamovaní prerušenia alebo obmedzenia distribúcie. Elektroenergetické spoločnosti taktiež podľa regulátora neraz svojim zákazníkom dodali elektrinu v nie najlepšej kvalite.
Chybám sa nevyhli ani teplári a plynári
V teplárenstve pôsobilo v roku 2012 na Slovensku aktívne 364 subjektov. Z nich predložilo úradu vyhodnotenie štandardov kvality 234. „Zo strany odberateľa a konečného spotrebiteľa boli najcitlivejšie vnímané štandardy kvality, ktoré sledujú dodržanie lehoty na odstránenie poruchy pri obmedzení alebo prerušení dodávky tepla,“ doplnil regulačný úrad.
Úrad v sledovanom roku evidoval 89 podnikov pôsobiacich v plynárenstve. Z nich 29 nezaslalo vyhodnotenie štandardov kvality. Ani plynárenské firmy podľa regulátora nevenujú sledovaniu štandardov kvality dostatočnú pozornosť. Najviac nedodržania štandardov kvality zaznamenali spoločnosti zabezpečujúce dodávku plynu a to hlavne pri uzatváraní zmlúv a zabezpečovaní plynulej dodávky plynu.
Pochybenia stoja státisíce
Denník Pravda už informoval o dodržiavaní štandardov kvality a vyplatených kompenzačných platbách za minulý rok u najväčších energetických firiem. Západoslovenská distribučná pre denník prezradila, že vlani štandard kvality nedodržala pri 9 tisíc odberných miestach. Na vyplatenie kompenzačných platieb tak firma vynaložila zhruba 136 tisíc eur. Podnik SSE-Distribúcia odhaduje, že vlani porušil štandardy kvality v 91 prípadoch, čo ju stálo asi 96 tisíc eur. Východoslovenská distribučná priznáva 130 prípadov, kedy porušila štandardy kvality, pričom priemerná výška kompenzačných platieb bola na úrovni 11,4 eura.
Kvalita služieb sa sleduje už šiesty rok
Rok 2009 bol prvým rokom, počas ktorého regulované subjekty mali sledovať plnenie štandardov kvality v súlade s vyhláškami regulačného úradu. V prípade akýchkoľvek pochybností o dodržiavaní štandardov kvality má spotrebiteľ právo obrátiť sa na svojho dodávateľa, s ktorým má uzatvorenú zmluvu o dodávke. Dodávateľ je povinný vykonať záznam a urobiť nápravu.