Ak chcú slovenskí motoristi natankovať lacnejšie, tak v prípade benzínu aj nafty sa im aktuálne najviac oplatí zastaviť na poľských pumpách.
Vzhľadom na aktuálny vývoj na svetových komoditných trhoch môžu slovenskí motoristi v blízkom čase očakávať podobné ceny pohonných látok, na aké sme v súčasnosti zvyknutí. „Výraznejšie výkyvy v cenách ropy, a teda ani pohonných látok neočakávame,“ uviedla pre agentúru SITA analytička Poštovej banky Lucia Dovalová.
Ceny benzínov a nafty od začiatku roka išli hore približne rovnako, a to o 5,5 %. „Keď sa pozrieme na vývoj na ropnom trhu, tak od začiatku tohto roka išla cena severomorskej ropy Brent nahor o štvrtinu,“ dodala Dovalová s tým, že spomedzi našich susedných krajín platíme najviac aj za liter benzínu, aj za liter nafty. „Ak chceme natankovať lacnejšie, tak v prípade benzínu (-14,8 %) aj nafty (-4,6 %) sa nám aktuálne najviac oplatí zastaviť na poľských pumpách,“ doplnila Dovalová.
Vývoj cien na slovenských čerpacích staniciach závisí najmä od vývoja na ropnom trhu. Cenu ropy smerom nahor v súčasnosti podľa Dovalovej ťahá záväzok kartelu OPEC znižovať svoju ťažbu. „Kartel OPEC zrušil aj aprílové zasadnutie a stretne sa až v júni, nakoľko OPEC potrebuje viac času na vyhodnotenie dopadov ťažobných škrtov na trh. To pravdepodobne naznačuje jeho spokojnosť s aktuálnym cenovým vývojom. Rastúca hodnota čierneho zlata sa však nepáči Donaldovi Trumpovi, ktorý znova vyzval OPEC, aby poľavil v obmedzovaní ťažby,“ uviedla Dovalová.
K raste ceny na ropnom trhu podľa nej prispieva aj situácia v Iráne a vo Venezuele, ktoré nedobrovoľne obmedzujú svoju ťažbu v dôsledku amerických sankcií. Opačným smerom na ropu pôsobia zvyšujúce sa zásoby ropy a ťažba bridlicovej ropy v USA. „Aj výmenný kurz má vplyv na cenu čierneho zlata, nakoľko to sa obchoduje v dolároch. Ak je kurz eura voči doláru nižší, tak pre krajiny platiace eurom sa ropa stáva drahšou,“ dodala Dovalová.
Ceny pohonných látok na pumpách nezávisia len od cien ropy, ale aj od daňového zaťaženia pohonných látok v tej ktorej krajine. „Ďalšie faktory, ktoré vplývajú na rozdiely v cenách benzínu u nás a v okolitom zahraničí, sú konkurenčný boj medzi pumpármi, snaha udržať si zákazníkov, marketing a cenová politika konkrétnej siete čerpacích staníc a kvalita predávaného benzínu a nafty,“ konštatovala Dovalová.
Motoristi mohli v dvanástom týždni tohto roka natankovať na čerpacích staniciach na Slovensku najpredávanejší 95-oktánový benzín v priemere za 1,301 eura za liter, 98-oktánový benzín stál 1,507 eura za liter. Motorovú naftu si mohli motoristi v priemere kúpiť za 1,240 eura za liter a LPG si mohli zadovážiť za 0,570 eura za liter. Priemerná cena CNG bola 1,198 eura za kilogram.