BRATISLAVA 6. mája (WEBNOVINY) – Poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) považuje pripravované zmeny v mýtnom systéme za nepodložené a odsúdené na neúspech. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja podľa neho ešte nemá hotové nové výpočty, ktoré musí pri avizovaných zmenách v prevádzke mýta predložiť Európskej komisii minimálne štyri mesiace vopred. „Z analýzy podľa metodiky Európskej únie by mala byť zrejmá budúca spoplatnená sieť a mýtne sadzby na základe skutočného dopravného modelu z praxe. Je však všeobecne známe, že tieto práce ešte nezačali,“ uviedol ďalej v piatok Vážny v stanovisku pre agentúru SITA. To podľa neho svedčí o tom, že skoro rok sa na mýte okrem „negatívnej propagandy“ nerobilo nič.
Ministerstvo dopravy plánuje od začiatku budúceho roka, po dvoch rokoch od začatia elektronického výberu mýta, zaviesť nové mýtne sadzby. Tie majú zvýhodňovať novšie automobily pred staršími, menej ekologickými. Zároveň sa majú rozšíriť poplatky aj na väčšinu ciest prvej triedy. To by zas malo výrazne obmedziť obchádzanie autodopravcami spoplatnených úsekov v snahe vyhnúť sa plateniu mýtneho.
Vážny sa pozastavil aj nad avizovaným znižovaním počtu spoplatnených úsekov od júna. „Od spravodlivosti má táto zmena ďaleko, poctiví dopravcovia zaplatia mýto aj za špekulantov,“ uviedol ďalej bývalý minister dopravy. Pospájané dlhšie úseky budú mať viac výjazdov. „Časť dopravcov túto skutočnosť využije tak, že neprejdením celého úseku sa spoplatneniu budú vyhýbať. Samozrejme, štát príde o príjem,“ dodal. Ministerstvo dopravy malo podľa neho upraviť počet úsekov už skôr, aby mal prevádzkovateľ mýta viac času na zavedenie zmien.
Počet mýtnych úsekov by sa mal znížiť zhruba dvojnásobne spojením kratších úsekov s najväčšími tranzitnými prejazdmi. V súčasnosti je mýtnych úsekov viac ako 1 600, čo je približne dvakrát viac ako po zavedení mýtneho systému. O zvýšení počtu úsekov vlani rozhodol práve vtedajší minister Vážny na žiadosť nespokojných dopravcov. Väčší počet úsekov znamená viac mýtnych operácií za prejazd vozidiel i platieb prevádzkovateľovi mýta, spoločnosti SkyToll, a.s. Ak sa počet úsekov zníži, štát na nižších platbách ušetrí milióny eur. Výpadok príjmov z výberu mýta by sa mal značne znížiť. Dopravcovia majú naďalej platiť len za celé prejdené úseky, ak z nich zídu skôr, platiť nebudú. Prevádzkovateľ mýta potrebuje na úpravu mýtneho systému niekoľko mesiacov. Zníženie počtu spoplatnených úsekov od júna je tak otázne.
Rezort dopravy od leta zároveň plánuje trvalé používanie tranzitného ticketingu. Ten bol zavedený dva týždne po sprevádzkovaní výberu mýta začiatkom roka 2010. Platnosť náhradného spôsobu platenia mýta pre zahraničných dopravcov, umožňujúci prejazd po určených tranzitných trasách cez SR, bola doteraz dočasne predlžovaná o niekoľko mesiacov. Naposledy do konca mája. „Napriek tomu, že v minulosti kritizovala súčasná koalícia túto potrebnú zmenu v čase, kedy vnikali kolóny na hraniciach a obviňovali nás z ústupkov prevádzkovateľovi mýta, dnes sa neštítia predĺžiť toto riešenie natrvalo,“ vyhlásil Vážny. Lístkový systém by mal podľa neho slúžiť aj domácim dopravcom pri príležitostných prepravách.
Ministerstvo dopravy obhajuje navrhované zníženie počtu mýtnych úsekov tým, aby sa minimalizovali výpadky výberu mýta, ale zároveň, aby sa eliminovali náklady na dodatočné mýtne transakcie. „Toto bude dosiahnuté predovšetkým spojením kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov. Počet mýtnych úsekov plánujeme znížiť takmer o polovicu. Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená len zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových,“ uviedlo ministerstvo dopravy. Ide podľa neho o ďalšiu opravu zle nastaveného mýtneho systému, ktorý predražoval platby štátu. „Nevraciame sa však k úplne prvému nastaveniu mýta, lebo vtedy sa platilo za každý začatý úsek. Teraz ostávame pri tom, že platiť sa bude za každý dokončený úsek. Teda na dopravcov to nebude mať negatívny vplyv, ale výrazne to bude šetriť prostriedky štátu,“ tvrdí ministerstvo.