BRATISLAVA 3. októbra (WEBNOVINY) – Stavebná spoločnosť Váhostav – SK, a.s. sa podľa jej nového generálneho riaditeľa Mariána Moravčíka dostala do súčasných problémov, pretože v súťaži na stavbu diaľnice D1 Dubná Skala – Turany navrhla cenu na hrane, aby mala prácu pre zamestnancov.
„Váhostav mal dve možnosti: buď ísť s cenou, ktorá bola na hrane, alebo nedať prácu viac ako tisícke zamestnancov a firmu zatvoriť. Firma sa rozhodla pre prvú možnosť, šlo sa na hranicu za určitých predpokladov, ktoré sa, žiaľ, nenaplnili,“ povedal Moravčík v rozhovore pre piatkové vydanie denníka Hospodárske noviny (HN). A preto sa spoločnosť podľa neho dostala do dnešných problémov.
Váhostav sa domáha prerušenia konkurzného konania
Váhostav má nového riaditeľa, Moravčík túži firmu ozdraviť
Veritelia tlačia Váhostav do konkurzu, žiada súd o ochranu
Širokého Váhostav je v konkurze, hrozí mu bankrot
Váhostav sa dostal do časového sklzu
Výstavba diaľnice Dubná Skala – Turany je prvým projektom na Slovensku, realizovaným podľa žltého FIDIC-u, čo znamená, že zhotoviteľ zabezpečuje aj projektovanie stavby.
„Všetky projekty, povolenia a aj výkup pozemkov si musel Váhostav vybaviť sám a firma sa dostala do časového sklzu. Firma vtedy šla s cenou úseku na hranu, lebo bolo nutné získať prácu pre ľudí, a to aj za cenu, že spoločnosť nebude nejaké obdobie zisková,“ uviedol Moravčík. Keďže očakávania sa nenaplnili, spolu s časovým posunom a rastúcimi cenami vstupov sa táto stavba dostala do veľkej straty.
Váhostav ťahá dole aj úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov
Druhá stavba, ktorá ťahá Váhostav dole, aj keď v menšej miere, je prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Moravčík sa stal generálnym riaditeľom Váhostavu 1. októbra na základe rozhodnutia akcionára spoločnosti.
Moravčík povedal, že ešte je predčasné hovoriť o výške celkovej straty na dvoch spomínaných stavbách D1. „Keď budú obe dokončené, spočíta sa, koľko tieto dve diaľničné stavby reálne stáli. Nateraz môžem povedať, že najvyššiu stratu nám tvorí Dubná Skala, na Jánovciach sme na tom s naším partnerom, takže tá strata je menšia. Ale celkovo pôjde o rádovo desiatky miliónov eur,“ dodal Moravčík.
Všetky rozpracované projekty podľa neho určite dokončia v termínoch podľa dohody s Národnou diaľničnou spoločnosťou.
PPP projekty by vraj stavebníctvo zlepšili
Ak by sa realizovali PPP projekty, celé slovenské stavebníctvo by vyzeralo inak a nielen Váhostav, ale ani ostatní veľkí hráči by nemali také problémy, tvrdí Moravčík. „Do každej zákazky ide firma s rizikom, že sa nemusí podariť tak, ako si to naplánovala. To je súčasť každého podnikania. Mojou úlohou bude toto riziko v budúcnosti maximálne eliminovať,“ povedal Moravčík.
Váhostav sa spolu s partnermi v združeniach podieľa aj na stavbe ďalších štyroch diaľničných úsekov: D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Hubová – Ivachnová, D3 Svrčinovec – Skalité a R2 Pstruša – Kriváň.
„Očakávame, že nám prinesú kladné hospodárske výsledky a vďaka týmto rozbehnutým stavbám sa nám podarí úspešne ukončiť proces reštrukturalizácie a byť opäť jedným z lídrov na slovenskom stavebnom trhu,“ očakáva Moravčík.