SINGAPUR 25. septembra (WEBNOVINY) – Druhý ročník Veľkej ceny Singapuru v seriáli majstrovstiev sveta F1 sa pokúsi vymazať nepríjemný dojem, ktorý na minuloročných pretekoch zanechala kauza úmyselnej nehody pilota tímu Renault Nelsona Piqueta ml. zinscenovanej s cieľom pomôcť k víťazstvu jeho tímovému kolegovi Fernandovi Alonsovi. Bodku za ňou v podobe dvojročného podmienečného vylúčenia francúzskeho tímu, doživotného dištancu pre jeho šéfa Flavia Briatoreho a päťročnej suspendácie pre technického riaditeľa Pata Symondsa dala najvyššia inštancia Svetová rada motoristického športu v pondelok len 6 dní pred štartom ďalšieho ročníka singapurských pretekov.
Trať v Marina Bay je štvrtou a zároveň poslednou v tohtoročnom seriáli, ktorá má mestský charakter. Na verejných komunikáciách organizátori pripravili 5,067 km okruh, ktorý piloti absolvujú 61-krát. Jazdiť sa bude proti smeru hodinových ručičiek. Na trati sa nachádza 23 zákrut, vďaka čomu je jednou z najpomalších na svete. Priemerná rýchlosť minuloročného víťaza Alonsa bola 158 km/h, no na najdlhšej rovinke môžu piloti dosahovať rýchlosť cez 300 km/h. Okruh bol oproti premiérovému ročníku jemne upravený v prvých troch zákrutách, kde by zmeny mali priniesť lepšie možnosti na predbiehanie. Takisto sa znížili obrubníky v 10. zákrute, ktoré boli pred rokom príčinou niekoľkých havárií. Organizátori okruh vysvietili 1500 reflektormi s 2000-wattovými žiarivkami. Kvalifikácia sa v Singapure začne v sobotu o 22.00 h miestneho času (16.00 SELČ), preteky v nedeľu o dve hodiny skôr. Opäť nebude chýbať reflexívne farebné odlíšenie typu pneumatík monopostov. Dodávateľ „obuvi“ pre najrýchlejšie vozidlá Bridgestone sa rozhodol pridať na svoje produkty farebné pásy, ktoré budú vo svetle reflektorov žiariť, aby mali návštevníci nevšedného podujatia prehľad, aký typ pneumatík kto využíva. Kľúčovým faktorom pre priebeh Veľkej ceny Singapuru môže byť počasie. Predpovede hovoria o slnečnej a horúcej nedeli s teplotou viac ako 30°C, no s 50-percentnou pravdepodobnosťou búrok a dažďa, ktorý môže vzhľadom na blízkosť bariér spôsobiť na mestskej trati nebezpečné situácie. V nich pred rokom skončili na rozdiel od Piqueta ml. neúmyselne Adrian Sutil a Kimi Räikkönen. V pamäti divákov však najviac utkvel Felipe Massa, ktorý sa z boxov pohol ešte pred dokončením čerpania paliva po zasvietení zeleného svetla na signalizačnej žrdi a vytrhol hadicu z tankovacieho zariadenia. Brazílčan musel zastaviť na konci boxovej uličky, kam za ním dobehli mechanici a hadicu mu s veľkými problémami vytrhli. Dovtedy vedúci Massa však stratil veľa času a prepadol sa na koniec štartového poľa. Práve toto zaváhanie ho zrejme na konci sezóny pripravilo o majstrovský titul.
Štyri preteky pred koncom ročníka 2010 už len málokto pochybuje, že Pohár konštruktérov skončí vo vitríne nováčika v seriáli F1 tímu Brawn GP. Pred dvoma týždňami v Taliansku obsadili jeho jazdci dva najvyššie stupne. Tím geniálneho stratéga Rossa Brawna má pred druhou stajňou priebežného poradia a jediným možným konkurentom Red Bullom náskok 40,5 bodu. Tímu Dietera Mateschitza sa v druhej polovici sezóny vôbec nedarí. Technické problémy s motormi Renault spôsobili, že v posledných štyroch veľkých cenách si pripísali obaja jeho piloti spolu len 13 bodov a povážlivo sa znížil počet nových motorov, ktorý môžu obaja jazdci do konca sezóny ešte použiť.
Súboj o titul majstra sveta sa zúžil v podstate na interný boj oboch pilotov Brawnu GP Jensona Buttona a Rubensa Barrichella. „Okruh v uliciach Marina Bay je zaujímavou výzvou. Hoci jazda systémom brzda-plyn nie je mojou obľúbenou, minulý rok sa mi tu celkom páčilo. Strávil som minulý týždeň v našej továrni dosť času na trenažéri, ktorý mi pomohol lepšie si zafixovať okruh a najmä miesta radenia rýchlosti, brzdenia a akcelerácie,“ opisoval svoju prípravu na preteky v Singapure líder MS Button. Zatiaľ čo dvadsaťdeväťročný Brit mal fantastický štart do sezóny ozdobený 6 víťazstvami v prvých 7 veľkých cenách, 37-ročný brazílsky veterán Barrichello zaostávajúci o 14 bodov sa nadýchol na veľkolepý záver, keď zvíťazil v dvoch z predchádzajúcej trojice pretekov. „Mám za sebou skvelý mesiac s dvoma víťazstvami a verím, že ďalšie fantastické momenty má náš tím pred sebou aj v zostávajúcich štyroch veľkých cenách. Už sa neviem dočkať, kedy opäť sadnem do auta a budem jazdiť,“ tešil sa rekordér F1 s 284 pretekmi na konte Barrichello.
„Idem do Singapuru s jediným jasným cieľom a tým je víťazstvo. S ničím iným nemôžeme ísť ani do zostávajúcich pretekov,“ konštatoval tretí jazdec celkového poradia a víťaz dvoch veľkých cien v tejto sezóne Nemec Sebastian Vettel a pokračoval: „Naša strata na Brawny je už dosť veľká a nebude ľahké ju zmazať, no musíme sa o to pokúsiť.“ Dvojica Red Bullu Sebastian Vettel a Mark Webber bude mať ešte dosť práce, aby uhájila svoju 3. a 4. pozíciu v seriáli MS pred Fínom Kimim Räikkönenom. Pilot tímu Ferrari po zbabranej prvej polovici šampionátu už bez šance na titul a bez psychického tlaku nechýbal v posledných štyroch veľkých cenách ani raz na stupni víťazov. „V tomto roku sa nám na pomalých mestských okruhoch darí. Singapur je fantastické mesto, je tu skvelé jedlo a že sa jazdí v noci, to tu ani nezbadáte. Nerád spomínam na minuloročný náraz do bariéry v súboji o štvrté miesto s Glockom. Nebolo by zlé po víťazstve v Spa si opäť víťazný pocit v Singapure zopakovať,“ skonštatoval 29-ročný majster sveta z roku 2007 Räikkönen.
Veľká cena Singapuru:
Dĺžka okruhu: 5,067 km
Počet kôl: 61
Rekord na jedno kolo: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 1:45,599 (2008 – 172,74 km/h)
Dĺžka pretekov: 309,087 km
Víťaz z roku 2008: Fernando Alonso (Šp.), Renault
SITA