BRATISLAVA 29. júna (WEBNOVINY) – Nové ekoučebne, bylinkové špirály, náučné chodníky alebo programy v prírode sú príkladmi výsledkov projektov, ktoré v závere školského roka úspešne ukončilo 15 škôl zapojených do programu Zelená škola.
Ako agentúru SITA informoval Radoslav Plánička z Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica, ich aktivity vo výške 7 500 eur podporilo Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica a IKEA v rámci grantového programu Pomáhame vyrásť.
Ako uviedol Plánička, cieľom bolo podporiť praktické aktivity škôl na ochranu životného prostredia so zapojením školskej a širšej komunity.
„Sme radi, že aj malé granty naštartovali aktivity, ktoré pomohli školám a životnému prostrediu. Špeciálne nás teší, že projekty dokázali podporiť spoluprácu žiakov, pedagógov, rodičov a širšej verejnosť,“ hovorí o projektoch Plánička.
Práve aktívne zapojenie žiakov a verejnosti do plánovania a realizácie lokálnych aktivít je podľa neho kľúčové pri hľadaní cesty k zdravšej, zelenšej a aktívnejšej škole i spoločnosti.
Originálnu ekoučebňu „Zelený zámoček“ z prírodného materiálu so zelenou strechou vybudovali v areáli Materskej školy Na Starej Tehelni v Banskej Bystrici.
Slúžiť bude ako ekoučebňa a zároveň herný a oddychový priestor pre deti, ale aj verejnosť a ostané škôlky, objasnil jeden z projektov Plánička. V okolí zámočku spolu s deťmi vytvorili aj bylinkový záhon, o ktorý sa budú starať.
„Na príklade nášho zámočku chceme demonštrovať potrebu trvalo udržateľného života a architektúry. Práve možnosti alternatívnych foriem každodenného života v materskej škole sú posilňovaním inakosti, jedinečnosti a vytvárajú priestor pre deti na nefalšované stretnutia s prírodnými materiálmi“, vysvetľuje zámer projektu jeho koordinátorka Martina Kupcová.
Ďalším z projektov je „Naša záhrada – interaktívna učebňa“ v Špeciálnej základnej škole na Školskej ulici v Dubnici nad Váhom. V rámci tohto projektu dobudovali a skrášlili školskú záhradu, vytvorili bylinkový záhon. V okrasnej časti žiaci poznávali kvety a okrasné kríky a starali sa o ne. V úžitkovej časti sa žiaci učili pestovať zeleninu, ktorú spracovali na hodinách pracovného vyučovania. V relaxačnej časti postavili záhradné sedenie, ktoré bude slúžiť ako trieda, ale aj ako miesto na relaxáciu počas prestávok.
Súčasťou záhrady je aj hmatový chodník pre žiakov s autizmom. „Záhradu budeme využívať ako prostredie na výučbu bežných predmetov zážitkovou formou. Vytvorili sme priestor, kde môžu deti vnímať prírodu všetkými zmyslami, formovať a rozvíjať citlivý vzťah k nej a starať sa o ňu,“ povedala o využití záhrady Mária Vavrincová.