Nestáva sa často, že by v slovenskom prostredí vznikol film, ktorý by v sebe kombinoval romantiku s akciou a využíval najmodernejšie digitálne technológie, kombinované s kaskadérskymi výkonmi hercov. Villa Lucia je takým filmom. Režisér Michal Kollár prináša komédiu, ktorá skutočne patrí na veľké plátno.
„Náš film, okrem toho, že je komédia, má byť jedno veľké letné dobrodružstvo. A to už z podstaty žánru vyžaduje nielen náročnú prípravu ale aj náročnú realizáciu. Na to, že to majú byť ,ľahké dve hodiny v kine‘, to bolo náročnejšie ako mnohé historické veľkodrámy. Zároveň si film vyžadoval istú štylizovanosť a tá priamo súvisela s potrebou využitia na slovenský film revolučných trikov,“ hovorí Michal Kollár.
Tvorcovia vo filme využili najmodernejšie filmárske postupy a digitálne triky, aké nemajú v slovenskej kinematografii obdobu. Prostredníctvom 3D skenu dokázali napríklad virtuálne premiestniť samotnú vilu, ktorá je hlavným dejiskom príbehu, z Brna do bratislavského podhradia. Vzhľadom na náročnosť a komplexnosť v slovenskej kinematografii nevídaného procesu na filme pracovali až štyri trikové štúdiá. Natáčanie filmárom skomplikovala aj pandémia, vďaka moderným technológiám sa však dokázali vynájsť. Keďže nie vždy bolo možné mať pred kamerou všetkých hercov pokope, tvorcovia si pomohli LED panelmi či zeleným pozadím, aby hercov na jednotlivých záberoch spojili dokopy.
Samostatnou kapitolou bola scéna automobilovej naháňačky v bratislavskom podhradí, kombinovaná s prestrelkou a výbuchmi, ktorej časť sa dostala aj do traileru. Podľa Michala Kollára ide o unikát nielen v slovenskej kinematografii. „Keďže v blízkosti Hradu a Parlamentu nebolo možné urobiť reálny výbuch či prestrelku, museli sme si pomôcť kombináciou všetkých druhov digitálnych trikov – od 3D modelov cez zelené plátno až po obrovské, niekoľkometrové LED panely. Niektoré z týchto technológií doteraz v slovenskom filme neboli použité,“ uviedol režisér.
Výzvou však nebola len náročná postprodukcia, ale aj samotné natáčanie. „Z hľadiska logistiky nakrúcania bolo určite najťažšie koordinovať dopravu pod Slavínom v okolí reálnych ambasád a zastaviť premávku na najfrekventovanejšej mestskej križovatke na Slovensku, čo je križovatka nábrežia Dunaja a Mosta SNP,“ prezradila producentka Jana Kluková.
Aj herci si pri nakrúcaní užili svoje. Juraj Hrčka sa napríklad nenechal ani v jednej scéne zastupovať profesionálnym kaskadérom a vyskúšal si, aké je to visieť polonahý v 12-metrovej výške. Kaskadérske istenia sa potom vo všetkých záberoch okienko po okienku vymazávali. Na natáčanie v náročných podmienkach s minimom spánku a s maximálnym nasadením, pri ktorom však nebola núdza ani o humorné momenty, si spomína aj Martin Meľo. „Najvtipnejší moment z natáčania bol, keď som asi 10 sekúnd visel iba za zápästie celou svojou skoro 100 kg váhou pripútaný o zápästie Michala Kubovčíka. Teda, pre Michala to asi veľmi vtipné nebolo. Ale absurdita tej situácie a predstava, že mi prišívajú na Kramároch ruku k telu, sa mi v tej chvíli zdala veľmi vtipná,“ hovorí s úsmevom herec.
Villa Lucia rozpráva príbeh trojice kamarátov, ktorých ešte aj po tridsiatke spája spomienka na spolužiačku zo strednej školy Luciu Renerovú (Hana Vagnerová). Cyril (Juraj Hrčka) si po niekoľkých teatrálnych pokusoch o samovraždu kvôli Lucii lieči nervy v psychiatrickej liečebni a práve dnes sa jej chce v rámci terapie za všetko ospravedlniť. Gorazd (Michal Kubovčík) je s Luciou zasnúbený a práve dnes musí svoj vzťah pred nestabilným Cyrilom utajiť. Svätopluk (Martin Meľo) sníva o tom, že práve dnes má poslednú šancu dať starú partiu dokopy. Snaha raz a navždy urovnať nevyriešenú minulosť privedie rozhádanú trojicu až do Luciinho rodného domu, kde hrdinovia narazia na ešte väčšiu prekážku. Nestráženú starú vilu nad mestom majú totiž práve dnes v pláne vykradnúť dvaja skorumpovaní policajti (Vlado Černý a Tomáš Mischura) a jeden beznádejne poverčivý taxikár (Zdeněk Godla). Nastáva noc plná akcie, komických situácií a vtipných dialógov. Prežijú iba tí, ktorí držia spolu – hoci aj proti svojej vôli… Lebo „tú pravú“ môže mať iba jeden.
Keďže Villa Lucia je pre režiséra poctou klasickým komédiám, vedel, že niektoré roly musí písať hercom priamo na telo. „Michal Kubovčík je pre mňa Belmondo v najlepších komédiách. Vekom a výzorom je to náš ,Muž z Ria‘. Nielen výzorom a talentom, ale celkovou charizmou,“ zložil Michal Kollár poklonu hercovi, ktorého mal podľa vlastných slov do úlohy hlavného hrdinu Gorazda vyhliadnutého, odkedy prišiel na filmovú scénu. Od úplného začiatku bola s projektom spojená tiež herecká legenda Vlado Černý, ktorý vo Ville Lucii stvárnil skorumpovaného policajta Jánoša. Ten sa chce pred odchodom do dôchodku za každú cenu zabezpečiť poslednou vlámačkou a na svoj plán zneužije aj zakríknutého synovca Ruda, taktiež príslušníka policajného zboru. „Vlado Černý v kombinácii s Tomášom Mischurom, čo je pre mňa malý veľký muž súčasného slovenského herectva (pre mňa je to, úplne vážne, náš Dustin Hoffman), tvoria dvojicu, ktorej obsadenie mi bolo jasné niekoľko rokov,“ prezradil režisér.
Do postavy taxikára Džeremyho z Vrakune, ktorý dvom zlodejom asistuje ako šofér, chcel zase Michal Kollár obsadiť herecky skúseného Róma, voľba preto padla na fenomenálneho Zdeňka Godlu, známeho najmä zo seriálu MOST! Ten sa v komédii Villa Lucia musel popasovať so slovenčinou, zvládol to však bravúrne. Nakrúcanie na Slovensku si podľa vlastných slov naozaj užil a pre slovenských divákov má svojský odkaz: „Myslím si, že táto komédia nemá konkurenciu. Ľudia, príďte sa pozrieť do kina, to, čo nakrútil Michal Kollár, je super, zasmejete sa a vyjdete z kina s úsmevom na tvári, verte mi.“
O tom, či má Zdeněk Godla pravdu, sa budete môcť presvedčiť na vlastné oči v kinách už 9. marca 2023.
Informačný servis