Úrad pre verejné obstarávanie vypracoval návrh riešení pre efektívnejšie kontroly pri zákazkách

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Európska únia
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

BRATISLAVA 6. marca (WebNoviny.sk) – Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vypracoval návrh riešení pre efektívnejší výkon kontroly pri zákazkách financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov.

Efektívnejšie čerpanie

Tento návrh má zároveň prispieť k rýchlejšiemu a transparentnejšiemu čerpaniu prostriedkov Európskej únie. Ako v utorok informoval ÚVO, prvé zásadné opatrenie sa týka časti zákona o verejnom obstarávaní o konaní o preskúmaní úkonov kontrolovaného, teda verejného obstarávateľa. „Úrad zjednotil výklad tohto ustanovenia a jasne ním definoval okruh zákaziek spadajúcich pod povinnú kontrolu úradu,“ uviedla hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková.

V dotknutej časti zákona sa hovorí, že ak ide o nadlimitnú zákazku alebo koncesiu, financovanú čo aj sčasti z prostriedkov Európskej únie, kontrolovaný je povinný pred uzavretím zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody, pred ukončením súťaže návrhov, pred zadaním zákazky na základe rámcovej dohody alebo pred ukončením postupu inovatívneho partnerstva podať úradu podnet na výkon kontroly ním zadávanej zákazky alebo koncesie.

Časté pochybenie

Úrad v rámci svojho proklientského prístupu tiež vypracoval pre verejných obstarávateľov odporučenie vzťahujúce sa na odôvodňovanie nerozdeľovania zákaziek na časti. „Pri aplikácii tohto ustanovenia verejní obstarávatelia častokrát pochybia, čo máva za následok nariadenie zrušenia súťaže s následným negatívnym dopadom na čerpanie eurofondov,“ uviedla Zvončeková.

Úrad v snahe o transparentnosť systému kontroly eurofondových zákaziek pripravil upozornenie, podľa ktorého v opodstatnených prípadoch vstupuje aj do kontroly zmluvných podmienok vo verejnom obstarávaní v prípade, že predmetné nastavenie zmluvných podmienok môže odradiť potenciálnych uchádzačov, resp. záujemcov od účasti vo verejnom obstarávaní.

Elektronická komunikácia

„Medzi ďalšie systémové opatrenia úradu patrí odbúranie administratívnych prekážok pri komunikácii medzi úradom a príslušnými riadiacimi orgánmi. Úrad navrhol zaviesť elektronickú komunikáciu medzi spomínanými orgánmi s cieľom zefektívnenia vzájomnej komunikácie, ktorá povedie k skráteniu doby trvania kontroly eurofondových zákaziek,“ priblížila Zvončeková.

Súbor riešení ÚVO schválili členovia Koordinačného výboru pre spoluprácu pri kontrole verejného obstarávania 5. marca. Schválené opatrenia nadväzujú na víziu predsedu úradu Miroslava Hliváka, ktorý predstavil reformu systému verejného obstarávania a usiluje sa o zefektívnenie procesu a systému kontroly zákaziek financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ÚVO Úrad pre verejné obstarávanie