BRATISLAVA 7. októbra (WEBNOVINY) – Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vyzvala ministerstvá dopravy a financií, aby sa sadzby dane z motorových vozidiel a podmienky pre dopravcov na Slovensku dostali na štandardnú úroveň ako v Českej republike. Únia vypracovala aj príslušný pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o dani z motorových vozidiel, o ktorom bude Národná rada SR rokovať na októbrovej schôdzi v druhom čítaní.
„Je nám jedno, ktorá politická strana alebo poslanci to podporia, ale nebude nám jedno, kto to nepodporí,“ povedal po stretnutí na ministerstve dopravy v pondelok podpredseda UNAS Róbert Huran. „Veríme, že ministerstvo financií aj zástupcovia Národnej rady SR pristúpia k tejto veci zodpovedne, nakoľko hrozí, že do konca roku odíde zo Slovenska väčšina podnikateľov v autodoprave,“ dodal.
UNAS navrhuje znížiť ročnú sadzbu dane o 48 percent počas prvých troch rokov počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla, o 42 percent v nasledujúcich troch rokoch a o 25 percent v ďalších troch rokoch. U starších vozidiel vyrobených pred rokom 1989 by sa ročná sadzba dane mala zvýšiť o 25 percent.
Európska únia podporuje menšie vozidlá
Únia tiež navrhuje, aby dopravcovia využívali najmä na cestách II. a III. triedy menšie nákladné vozidlá s prívesom, teda v nižšej hmotnosti od 7,5 tony do 12 ton. Podľa únie by to malo priaznivejší vplyv na životné prostredie a stav komunikácií. UNAS tvrdí, že jej navrhované úpravy kopírujú štandardnú úroveň v Českej republike.
ČR podľa Hurana nemá najnižšie sadzby dane z motorových vozidiel, ale je porovnateľná so SR. „Bolo garantované, že sadzby budú posunuté na štandardné úrovne (v EÚ). Predpokladaný čas bol do konca tohto roka,“ poznamenal podpredseda UNAS. Privítal, že daň z motorových vozidiel v SR má byť od začiatku budúceho roka už jednotná a nebude v kompetencii samosprávnych krajov.
Časť podnikateľov by mohli nové sadzby poškodiť
Nové sadzby dane vychádzajú z ich najnižšej úrovne v Banskobystrickom kraji. „Avšak sadzby sú nastavené tak, že mnohých podnikateľov, najmä menších a stredných, ktorí majú staršie vozidlá, tento nový návrh viacej poškodí,“ priblížil Huran.
V prípade, že pozmeňujúci návrh u poslancov neprejde, UNAS uvažuje, že bude žiadať stimuly pre malých a stredných autodopravcov, podobne ako ich dostávajú veľkí podnikatelia. Malo by ísť o daňové úľavy, alebo o inú formu zvýhodnenia.
Pred stretnutím zástupcov UNAS s prezidentom Andrejom Kiskom Huran povedal, že hlavu štátu by chceli požiadať, aby nepodpísal spomínaný zákon, ak bude v parlamente schválený v navrhnutej podobe. „U pána prezidenta chceme dosiahnuť stav, ktorý deklaroval už dávnejšie, že bude podporovať malých a stredných podnikateľov,“ uviedol Huran.