Umelkyňa Marina Abramović šokuje, desí a dojíma už 40 rokov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Marina Abramović Foto: SITA/AP

Počas štyroch desaťročí svojej kariéry legendárna umelkyňa so srbskými koreňmi Marina Abramović zažila veľa. Hľadela do nabitej zbrane priloženej k čelu, sedela v galérii 700 hodín bez prehovorenia čo i len jedného slova a dokonca sa sama zapálila. V divadelnom predstavení The Life and Death of Marina Abramović si zahrala svoju matku a priamo na pódiu sledovala svoju vlastnú smrť. Jej životný príbeh sa vymyká akýmkoľvek pravidlám a je plný vypätých situácií, emócií a šokov, ktoré sa pokúsila zachytiť aj v dokumentárnom filme Marina Abramović: The Artist Is Presnet. Hoci na udeľovaní cien nezávislých filmov Spirit Awards koncom februára tohto roka odišla s nomináciou, ale bez ocenenia, jej životné príbehy neprestávajú prekvapovať.

Bez názvu
Foto: SITA/AP

Rodáčka z Belehradu prišla na svet do vojenskej rodiny v roku 1946. Jej otec bol veliteľ, ktorého po vojne vyhlásili za národného hrdinu, matka zasa majorka a Marinu čakala sparťanská výchova. Marina preto hľadala útočisko v umení. Po štúdiu na Akadémii umenia v Belehrade istý čas vyučovala v Novom Sade, no potom sa už rozhodla naplno sústrediť len na svoje projekty. Do kultúrneho povedomia sa Abramović dostala začiatkom 70-tych rokov svojimi maľbami, neskôr sa začala venovať vytváraniu zvukových inštalácií a po prvom kontakte s interaktívnou tvorbou sa, ako sama tvrdí „nedokázala vrátiť späť k ateliérovej tvorbe“.

Vo svojich vystúpeniach testovala rôzne hranice. V prvom z nich (Rhytms, 1973) si s ostrým nožom zahrala ruskú ruletu – vždy, keď náhodou zabodla nôž do svojej ruky, zobrala do rúk ďalší a pokračovala, až kým ich nevystriedala 20. Celý projekt nahrala na pásku, ktorú si na záver prehrala a snažila sa nájsť chyby, ktoré urobila, čím prepájala minulosť s prítomnosťou. V inom predstavení zasa testovala vzťah diváka a umelca tak, že na stôl položila 72 rôznych predmetov, od takých, ktoré môžu vyvolať radosť, až po také, ktoré vyvolávajú bolesť a divákom dovolila použiť ich podľa ich ľubovôle bez toho, aby akokoľvek reagovala. „Naučila som sa, že ak to necháte na divákov, tak vás môžu aj zabiť,“ uviedla Abramović, ktorej jeden z divákov pritisol k hlave zbraň. „Po šiestich hodinách som sa postavila a vykročila smerom k divákom. Každý sa snažil ujsť, aby sa vyhol konfrontácii,“ dodala.

Celý článok a video nájdete tu.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať