BRATISLAVA 2. januára (WEBNOVINY) – Napriek nepriaznivej ekonomickej situácii, by malo Slovensko v zimnej sezóne na prelome rokov 2012 a 2013 navštíviť viac domácich aj zahraničných návštevníkov. Tí však so svojimi financiami narábajú oveľa opatrnejšie ako po minulé roky.
„Pretrvávajúca kríza spôsobuje, že turisti a milovníci zimných športov si síce dovolenku doprajú, ale snažia sa šetriť napríklad zníženým počtom pobytových dní alebo na doplnkových službách,“ informovala Marta Kučerová, generálna riaditeľka Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR).
Na tento trend sa podľa Kučerovej snažia ubytovacie zariadenia reagovať tak, že v spolupráci s lyžiarskymi strediskami, akvaparkami a ďalšími turistickými zariadeniami v regióne vytvárajú výhodné pobytové balíky. Tie obsahujú viacdenné ubytovanie, skipas, vstup do wellness centra alebo akvaparku a často aj regionálnu kartu zliav na zvýhodnené vstupy do múzeí, galérií a do ďalších turistických zariadení v regióne.
Obrazom: Turisti vyhľadávajú najmä Tatry
Slovensku pomohol marketing
Lyžiarske strediská sa aj naďalej spoliehajú na domácich návštevníkov, slovenské kopce však lákajú aj Čechov, Poliakov, Maďarov a dokonca Britov. Veľký záujem stráviť sviatočné dni na Slovensku majú už tradične aj ruskí a ukrajinskí turisti.
Túto sezónu sa pod ich zvýšený záujem o Slovensko podpísala intenzívnejšia marketingová prezentácia krajiny a výhodné pobytové balíky, ktoré pripravili jednotlivé subjekty v cestovnom ruchu.
„Za posledné dva roky sa výraznejšie zefektívnilo a uľahčilo aj vydávanie víz, čo je určite dôležitým faktorom,“ dodáva Kučerová. Podľa nej Rusov a Ukrajincov k výberu dovolenky na Slovenku dlhodobo motivuje spokojnosť so službami, dobrá cenová ponuka, jazyková príbuznosť, gastronómia a srdečné správanie k hosťom.
Video: Slovensko v reklamnom spote
Národy majú špecifické predstavy
Naopak, turistov od návštevy Slovenska vedia odradiť možnosti dopravy do krajiny alebo v rámci nej. Mínusom sú aj jazykové znalosti personálu v službách a častokrát aj nedostatok informácií na webstránkach poskytovateľov služieb.
„Konkrétne Britov napríklad lákajú nízke ceny za skipasy a služby v slovenských strediskách, Holanďanov a Belgičanov fascinujú free ride zóny v rámci stredísk,“ uviedla Kučerová. V prípade Poliakov svoju úlohu zohráva najmä aktuálny kurz zlotého voči euru, ako aj možnosť leteckého spojenia na Slovensko.
Novým trendom sa v poslednom období stáva aj cestovanie „na vlastnú päsť“. „Čoraz väčšie percento ľudí cestuje individuálne a pobyty si rezervuje cez internet,“ hovorí Kučerová. Túto formu cestovania využívajú najmä domáci turisti, avšak aj inde vo svete sú organizované zájazdy prostredníctvom cestovných kancelárií na ústupe.
„Cestovné kancelárie vo väčšej miere využívajú turisti, ktorí majú vízovú povinnosť voči Slovensku. Ide najmä o Rusov a Ukrajincov, avšak už aj na týchto trhoch pozorujeme výraznejší záujem o individuálne cestovanie,“ uzavrela Kučerová.