Mallory Kievman, 13-ročná rodáčka z USA, sa v lete 2010 snažila nájsť spôsob, ako utíšiť svoje časté štikútanie. Po takmer dvoch rokoch práce a stovkách nevydarených pokusov, dnes šikovná tínedžerka vedie tím univerzitných študentov, ktorý jej vďaka vhodnej marketingovej stratégií pomôže na trh priniesť jej vynález v podobe lízaniek na zastavenie štikútania Hiccupops.
Malloryn vynález vznikol v kuchyni rodinného domu v Manchesteri, štát Connecticut. Cez letné prázdniny postupne vyskúšala všetky zaručené recepty na zastavenie štikútania ako prehltnutie slanej vody, zadržanie dychu, prehltnutie lyžičky cukru, vyvolanie dávenia či vypitie pohára vody dole hlavou, no nič nezaberalo. Ambiciózna školáčka sa preto rozhodla vytvoriť vlastný „liek“ na čkanie, ktoré občas dokáže potrápiť každého človeka. Po namiešaní mnohých „elixírov“ nakoniec systémom pokus-omyl po dvoch rokoch práce prišla na tú správnu kombináciu, ktorá dokáže prerušiť reflexný oblúk a vyriešiť problém so čkaním.
Jablčný ocot, cukor a praktická forma lízaniek – tak vyzerá finálna kombinácia, ktorá sa dokáže postarať o úspech. „Pôsobia na nervy v krku a ústach, ktoré sú zodpovedné za reflexný oblúk. V podstate podráždia nervy a tým zrušia podnet na štikútanie,“ vysvetlila Mallory, ktorá sa so svojím nápadom následne zúčastnila detskej súťaže Connecticut Invention Convention. „Išla som tam a hneď som vedela, že to bude buď veľký hit alebo absolútny prepadák. Buď sa to ľuďom bude páčiť, alebo si budú myslieť, že som sa zbláznila,“ spomína Američanka. Porota si však nemyslela, že sa Mallory zbláznila. Namiesto toho jej udelila cenu za inováciu a vysokú schopnosť patentovania nápadu. Súčasťou výhry bolo aj samotné patentovanie lízaniek Hiccupops, na ktoré má teraz autorské práva.
„Stáva sa to len zriedka, aby ste hodnotili podnikateľský plán, ktorý si viete predstaviť ako funkčnú spoločnosť či produkt aj o sto rokov neskôr. Hiccupops je jedným z nich. Rieši veľmi jednoduchú, základnú potrebu,“ uviedol Danny Briere – úspešný podnikateľ a zakladateľ spoločnosti Startup Connecticut, ktorá podporuje začínajúcich podnikateľov. Mallory už čoskoro dostane vlastný tím konzultantov zložený zo študentov a absolventov University of Connecticut, ktorí jej počas platenej stáže pomôžu priniesť lízanky na trh.
„Je to zábavné pozerať sa, ako robí prezentácie podnikateľského plánu a vidieť jej meno na organizačných hárkoch spolu s prívlastkom riaditeľ spoločnosti či vedúci výskumu a rozvoja,“ smeje sa otec nádejnej podnikateľky Adam Kievman. „Bolo skvelé sledovať celý vývoj, lebo to bolo niečo, čo vytvorila sama. Snažím sa ju podporovať, ale nepreberať vedúcu úlohu.“
Mallory teraz dúfa, že lízanky sa stanú súčasťou produktov v lekárňach i v školských zdravotných centrách. „Chcela by som sa stať doktorkou. Okrem toho sa mi vždy páčila myšlienka vynájdenia produktu, ktorý by pomohol ľuďom,“ hovorí experimentátorka. Doteraz najväčšou výzvou v jej pátraní bolo vytvorenie zmesi, ktorá ľahko stvrdne a pritom je možné skladovať ju pri izbovej teplote. Teraz sa ešte údajne pohráva s príchuťou a hľadá vhodného zmluvného partnera.
S presunom do profesionálneho zariadenia sa však mnoho vecí uľahčilo – v neposlednom rade i starosti Malloryinej mamy. „V našom kuchynskom laboratóriu bolo vždy toľko neporiadku,“ uviedol otec Adam. Keď všetko pôjde podľa plánu, lízanky Hiccupops by sa na trh mali dostať už túto jeseň.
www.nytimes.com