BRATISLAVA 18. mája (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa dohodli na ďalšom odložení termínu finančného uzatvorenia projektu výstavby piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom cez 1. balík PPP z 18. mája do 28. mája. Dôvodom sú pokračujúce rokovania v Bruseli na úrovni Európskej komisie o vplyvoch stavby na úseku Turany – Hubová na životné prostredie a chránené biotopy, ako aj dostatočnosť zmierňovacích opatrení, ktoré projekt predpokladá. Minister dopravy Ľubomír Vážny ubezpečuje, že napriek posunu termínu finančného uzatvorenia projektu sa v žiadnom prípade nemení koncesná zmluva, podmienky splácania ani termín ukončenia výstavby úsekov D1.
„Opakované rokovania sú pri veľkých projektoch v Európskej komisii bežným postupom, a ani v našom prípade nejde o nič neobvyklé. Renomovaní odborníci, ktorí pracovali na projekte D1, majú za úlohu podať doplňujúce informácie a zdokumentovať, že vplyvom výstavby nedôjde k znehodnoteniu chráneného územia. Projekt je pripravený tak, že podľa nás dostatočne zohľadňuje zmierňujúce opatrenia a kompenzácie,“ povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.
V prípade porozumenia a rýchlej dohody obidvoch strán Vážny očakáva, že by Európska investičná banka (EIB) mohla definitívne potvrdiť financovanie projektu do niekoľkých dní od záverečného rokovania v Bruseli. To by podľa Vážneho znamenalo definitívnu angažovanosť najdôležitejších bánk v projekte, ako aj signál pre finančné uzatvorenie zo strany komerčných bánk, po ktorom môže koncesionár reálne začať výstavbu. EIB 11. mája zatiaľ s podmienkami schválila úver za 1 mld. eur, Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) 28. apríla schválila na projekt úver za 250 mil. eur.
Výstavbu úsekov D1 Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia by mala na základe koncesnej zmluvy postaviť a prevádzkovať 30 rokov koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. Založilo ju medzinárodné konzorcium, vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA, ktoré v tendri uspelo s ponukou vo výške 3,3 mld. eur. Členmi konzorcia sú aj dve slovenské stavebné firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie predbežne 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur. Čistá súčasná hodnota splátok štátu koncesionárovi k 1. januáru tohto roka predstavuje podľa rezortu dopravy 4,168 mld. eur. Vypočítaná je z očakávaných jednotkových platieb očistených o zrážky za nedostupnosť.
Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Tretí dodatok koncesnej zmluvy vláda schválila 3. marca tohto roka, posúvajúci finančné uzavretie projektu do 30. apríla. Koncesionár totiž v pôvodnom termíne do 15. februára peniaze od bánk nezískal. Ministerstvo dopravy a koncesionár sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 v rámci 1. balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka.
SITA