BRATISLAVA 11. mája (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Počiatek považuje vyhlasovanie akéhokoľvek termínu ukončenia súvislého prepojenia Bratislavy a Košíc po diaľnici D1 za úplný alibizmus.
Rok dokončenia chýbajúcich úsekov medzi Žilinou a Prešovom bude podľa neho závisieť najmä od toho, ako dopadne posudzovanie vplyvov pripravovaného úseku Turany – Hubová na životné prostredie a od výstavby juhozápadného obchvatu Prešova. Termín, kedy by mohla byť diaľnica dokončená, je tak podľa neho zatiaľ vo hviezdach.
„Nemyslím si, že má zmysel, aby som hovoril svoju najoptimistickejšiu predstavu. Treba sa o tom baviť realisticky. Ako dopadne enviro posudzovanie na úseku Turany – Hubová? Ak mi odpoviete realisticky, tak potom poviem realisticky, ako sa tento termín posúva,“ povedal Počiatek na otázku agentúry SITA, či pozná reálnejší termín dokončenia D1 ako rok 2017.
Podľa neho to nevie dnes nikto povedať a ak niekto povie nejaký termín, tak zavádza. „Nemôže na to vedieť odpovedať,“ tvrdí minister.
Minister sa chce baviť o diaľniciach realisticky
Očakáva sa, že motoristi budú môcť plynule jazdiť po diaľnici medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu až po roku 2017. Bývalé vlády Mikuláša Dzurindu a Roberta Fica predpokladali dokončenie hlavnej diaľnice medzi západom a východom Slovenska v rokoch 2005 i 2010. Boli to nereálne termíny.
Podobne zrejme dopadne aj termín v roku 2017, dokedy by mala byť diaľnica dokončená podľa exministra dopravy Jána Figeľa.
Nový šéf rezortu dopravy ubezpečil, že ministerstvo nepodcení nič v rámci prípravy sporného úseku diaľnice Turany – Hubová. „Určite budeme robiť všetko, čo sa urobiť dá, aby to bolo čo najskôr. Sú tam faktory, ktoré nevieme ovplyvniť,“ povedal Počiatek.
Vplyv na výstavbu diaľnice bude mať to, čo nám Európska komisia všetko nariadi v podobe kompenzačných opatrení, čo sa môže prejaviť aj na dĺžke stavby tohto úseku. Stanovisko Európskej komisie sa očakáva v lete.
Podľa ministra by bolo veľmi jednoduché, keby povedal, že termín dostavby D1 sa posunie o niekoľko rokov. „To nechcem urobiť. Chcem, aby sme sa bavili o tom realisticky. Presnejší odhad budeme schopní povedať až po vyriešení tohto problému,“ povedal ďalej Počiatek. Dúfa a je optimista, že ho vyriešia a už v lete bude známe, ako to s úsekom Turany – Hubová vyzerá.
„Ďalší problém je obchvat Prešova, kde je pripravenosť takmer nulová. Kedy sa vyrieši príprava tohto úseku a dostane sa do štádia, že budeme schopní odhadovať termíny, to je ešte vo hviezdach,“ uviedol Počiatek. Pre úplne kompletné prepojenie Bratislavy a Košíc nemôže byť podľa neho vynechaný žiadny chýbajúci úsek. „A potom sú dva veľké otázniky – Turany – Hubová a obchvat Prešova,“ uzavrel.
Niektoré úseky sa už stavajú
Kedy budú diaľničné úseky na severe a východe Slovenska dokončené, sa ukáže aj podľa ďalšieho priebehu tendrov na výstavbu úsekov D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s tunelom Višňové (ponuky majú otvárať 5. júna) a Hubová – Ivachnová (ponuky sa už vyhodnocujú).
Výstavba týchto úsekov je plánovaná na vyše päť rokov a tri a pol roka od uzavretia zmluvy s budúcimi zhotoviteľmi.
Prvý, západný úsek D1 Jánovce – Jablonov, ako aj úseky Fričovce – Svinia a Dubná Skala – Turany, na ktorých už práce bežia od polovice a konca vlaňajška, by mali byť odovzdané v roku 2014. Druhý úsek diaľnice Jánovce – Jablonov, kde je už uzavretá zmluva s dodávateľom, by mal byť dokončený v roku 2015. Ešte do konca tohto roka by mal byť odovzdaný druhý, ľavý profil diaľnice Jablonov – Studenec.
Otázny je termín začatia súťaže na stavbu ekologicky sporného úseku Turany – Hubová, ktorý by mal byť rozdelený na dva úseky. Podobne ďalšie úseky D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a Prešov, západ – juh sú tiež len v príprave. Podmienkou využitia eurofondov v tomto programovacom období na diaľnice je, aby boli odovzdané do konca roka 2015.