Štvorročné dievčatko pobehujúce po newyorskej galérii v sukničke primabaleríny púta pozornosť novinárov i fotografov. Dôvodom nie je neprístojné správanie sa mladej dámy na takom serióznom mieste – práve naopak – priestor Agora Gallery je celý venovaný jej. Štvorročná Austrálčanka Aelita Andre totiž uplynulý víkend slávnostne otvorila svoju prvú samostatnú výstavu. The Prodigy of Color (Fenomén farby) je zbierkou abstraktných obrazov, ktoré si zberatelia umenia cenia skutočne vysoko. Štyri obrazy sa predali ešte pred oficiálnym otvorením výstavy a o ďalších päť prejavila verejnosť záujem v deň otvorenia – a to aj napriek tomu, že cena jedného diela sa šplhá na 6700 eur.
Rodáčka z Melbourne má energiu na rozdávanie, no keď sa treba sústrediť na miešanie farieb, akoby zázrakom sa upokojí. Aelita, ktorá odmalička vyrastala v objatí štetcov, plátien a tvorivej nálady, nemá problémy ani s komunikáciou s novinármi. „Toto je rieka, toto je čln s veslom a dúha. A tu letí mláďa vtáčika ku svojej mame,“ objasňuje nadšene výjav na jednom zo svojich abstraktných obrazov s názvom Pes a mimozemšťan, ktorý hýri všetkými farbami. Maľovať vraj začala, keď mala 20 mesiacov. „Nemá žiadne vzdelanie, nerozumie histórii umenia ani umeleckým hnutiam, nepociťuje žiadne zastrašovanie typu ‚som v tieni Picassa či Pollocka‘. Je úplne nevinná, s naivným a neskazeným pohľadom na maliarske plátno,“ uviedol o diele svojej dcéry otec a umelec Michael Andre. Aelitina mama, tiež umelkyňa, novinárom prezradila, že dcéru nechce nijakým spôsobom ovplyvňovať: „Mám skutočne strach, že ju pokazím… že keď vyrastie, rozvinie sa u nej blok typu ‚Nemôžem použiť túto farbu v kombinácii s touto, lebo sa k sebe nehodia‘.“
Vyzerá to tak, že zatiaľ mladučkej Austrálčanke nič také nehrozí. Keď sa oblečie do ochrannej kombinézy a začne narábať so štetcom a farbou, svet okolo nej prestáva existovať. A prečo sa riaditeľka newyorskej galérie Agora rozhodla vystaviť diela mladej primabaleríny? „Je zvláštna tým, že rozumie tomu, čo robí – rozumie farbám, kompozícii, štruktúre a keď sa pozriete na jej obrazy, tak vidíte, že sú vyvážené,“ uviedla Angela di Bello. Zároveň na jej práci vyzdvihuje dôslednosť a fakt, že zostáva verná jednému štýlu. Riaditeľke galérie sa obzvlášť páčia jej surrealistické sklony, s ktorými do malieb vsádza i rôzne objekty ako bábiky, gombíky, masky, poníkov či bavlnky. Abstraktné umenie malo vždy svoj okruh priaznivcov i odporcov. Ako sa postavia k hodnoteniu diela štvorročnej maliarky, ukáže čas.
www.aelitaandreart.com
www.telegraph.co.uk