BRATISLAVA 7. novembra (WEBNOVINY) – Verejnoprávne médiá – Slovenská televízia aj Slovenský rozhlas sa zapoja do predvolebnej kampane k blížiacim sa voľbám do orgánov samosprávy obcí. Kampaň ku komunálnym voľbám, ktoré budú koncom mesiaca, v sobotu 27. novembra, sa začne už nadchádzajúcu stredu 10. novembra a potrvá od 25. novembra. Televízia aj rozhlas prinesú tému volieb najmä v špeciálnych reláciách. Priestor politickej reklame dá Slovenská televízia (STV), v rozhlase sa neobjaví. Zákon to nevyžaduje.
Ako agentúru SITA informoval hovorca STV Peter Susko, STV pripravuje informatívno-osvetovú kampaň pred komunálnymi voľbami, pre ktorú vyčlení dve vydania relácie Regionálny denník (8. novembra a 22. novembra. Okrem toho STV vyhradí počas kampane, od 10. do 25. novembra, vo vysielaní denne 20 minút na politickú reklamu. Politická reklama sa na STV bude vysielať v troch vysielacích blokoch na Jednotke, o 16:30, 18:00 a 20:00 a v dvoch blokoch na Dvojke, o 18:00 a o 19:55. „Počas komunálnych volieb, v sobotu 27. novembra odvysiela STV dve vydania Mimoriadnych správ, ako aj večerné Volebné štúdio, v ktorom budú diváci oboznámení s predbežnými výsledkami volieb,“ dodal Susko. Výsledky volieb budú témou relácie O 5 minút 12 špeciál v nedeľu 28. novembra od 11:55 na Jednotke.
Slovenský rozhlas zaradí informácie o blížiacich sa voľbách najmä na okruhy Rádio Slovensko a Rádio Regina. Rádio Slovensko vo volebnom týždni, od 22. do 26. novembra, prinesie poslucháčom ráno a popoludní praktické rady o spôsobe hlasovania a ďalších špecifikách obecných volieb. Ako pre SITA povedala Alexandra Štullerová – Koreňová z oddelenia pre styk s verejnosťou SRo, „ide o štandardný servis, ktorý robíme vždy pred voľbami“. Počas volieb, 27. novembra bude Rádio Slovensko informovať o priebehu hlasovania v správach každú hodinu a v rozšírených vydaniach Rádiožurnálu o 12:00 a o 18:00. Volebné štúdio ponúkne priebežné výsledky počas celej noci už po 22:00. V nedeľu 28. novembra sa výsledky volieb s dôrazom na krajské mestá podrobne rozoberú vo volebnom štúdiu o 9:30. „Svätú omšu, na ktorú sú poslucháči v tomto čase zvyknutí, si budú môcť vypočuť na Rádiu Regina,“ informovala Štullerová – Koreňová.
Regionálny okruh SRo – Rádio Regina bude v diskusiách hovoriť napríklad aj o vlastnostiach ideálneho starostu, o právomociach samospráv a o spôsobe a priebehu volieb. Besied sa zúčastnia aj odborníci na samosprávu. Regina už od konca októbra postupne predstavuje kandidátov na starostov a primátorov krajských miest. V deň volieb bude informovať priebežne a aj v mimoriadnych správach o 10:00. Výsledky ponúknu v nedeľu 28. novembra mimoriadne Správy už o 5:00 a o 6:00 a následne tiež zaznejú v mimoriadnom Žurnále Rádia Regina o 7:00 a v ďalších spravodajských reláciách. Výsledky z volieb vo všetkých krajských miest ale aj vybraných okresných miest zhrnie Regina v nedeľu 28. novembra o 10:30 vo Volebnom štúdiu.
Diskusie ku komunálnym voľbám ponúkne v aj menšinové rádio Slovenského rozhlasu – Rádio Patria. Jeho regionálni spravodajcovia sa budú zaoberať aj zaujímavosťami o kandidátoch a o priebehu volieb. Odznejú informácie o tom, kto, kde a ako môže voliť a samozrejmosťou budú tiež analýzy volebných výsledkov. Alternatívne Rádio_FM sa pozrie na kandidátov netradičným spôsobom, dodala Štullerová – Koreňová.
Podľa zákona o voľbách do orgánov samosprávy obcí sa volebná kampaň začína 17. deň predo dňom konania volieb a končí sa 48 hodín pred začiatkom volieb, trvá teda od 10. novembra od 7:00 až do 25. novembra do 7:00. Priebeh kampane k voľbám v televíznom a rozhlasovom vysielaní sleduje Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Zákon o komunálnych voľbách definuje volebnú kampaň ako činnosť politickej strany, nezávislého kandidáta, prípadne ďalších subjektov venovanú podpore alebo na prospech kandidujúcej politickej strany či nezávislého kandidáta. Kampaň zahŕňa aj inzerciu, reklamu cez rozhlasové a televízne vysielanie alebo prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov, plagátov alebo iných nosičov informácií.
Slovenský rozhlas, Slovenská televízia a súkromné televízie a rádiá, teda vysielatelia na základe licencie, môžu vyhradiť na kampaň najviac po 30 minút vysielacieho času pre politickú stranu a nezávislého kandidáta. Spolu to však najviac môže byť päť hodín počas celej volebnej kampane. Vysielatelia musia zabezpečiť, aby vysielanie politickej reklamy bolo zreteľné označené a oddelené od ostatných relácií odvysielaním oznamu, že ide o platenú politickú reklamu. Pre komunálne voľby platí aj 48-hodinové informačné predvolebné moratórium, ktoré následne trvá aj počas samotných volieb, teda aj v sobotu 27. novembra, do 22:00. Výsledky prieskumov verejnej mienky ku komunálnym voľbám sa dajú zverejňovať do 20. novembra do 7:00. Podrobnosti o kampani možno nájsť aj na: https://www.rvr.sk//sk/spravy/?aktualitaId=1056.
Starostov, primátorov a poslancov zastupiteľstiev si budeme voliť v sobotu 27. novembra, od 7:00 do 20:00 v 2 926 obciach, vrátane mestských častí Bratislavy a Košíc.