Národný branding, imidž či obraz krajiny, je odrazom toho ako vnímajú krajinu obyvatelia iných štátov.
Profesor Simon Anholt, ktorý je autorom tohto termínu, tvorcom rebríčka národných značiek Anholt-Ipsos Nation Brands Index, či renomovaného The Good Country Index, a ktorý je považovaný za zakladateľa tejto disciplíny a top autorít v tejto oblasti, približuje v štúdiu SITA, dopady toho aký imidž krajina má.
Dopady imidžu
Krajiny, ktoré majú dobrý, silný, pozitívny imidž, zisťujú, že všetko je relatívne lacné a všetko je relatívne jednoduché. Ak ste Švajčiarsko a máte fantastický imidž, každý tam chce investovať svoje peniaze. Každý tam chce žiť, pracovať a študovať.
Každý chce kupovať švajčiarske výrobky. Na druhej strane, ak máte negatívny imidž, zlý alebo slabý imidž, nikto nevie, kto ste, všetko je ťažké a všetko je drahé, objasňuje profesor Anholt, dôležitosť toho ako vnímajú krajinu ľudia zvonka.
Tvorba národnej značky nie je propaganda
Simon Anholt, konštatuje, že mu je trochu ľúto, že vymyslel práve tento termín, pretože zvádza k pohľadu na národný branding ako na marketingový problém. Upozorňuje, že tvorba národnej značky, reputácie krajiny nie je propaganda.
Ľudia si mylne myslia, že môžu použiť rovnaké metódy ako v komerčnom svete, použiť logá, slogany a reklamné kampane rovnakým spôsobom, dopĺňa ho Dr. Robert Govers, Senior Partner Anholt & Co.
Slabý imidž Slovenska
Pozornosť by sa mala sústrediť na ideu účelu značky, dodáva. Teda na zodpovedanie otázok – kto sme ako krajina? Kto sme ako národ? Kam chceme smerovať? Aký je obraz, ktorý by ste chceli, aby mal svet o vašej krajine? A potom sa uistite, že tento pozicioning skutočne odrážate vo svojom správaní, podčiarkuje Robert Govers.
Problém Slovenska nie je v tom, že má negatívny imidž, ale v tom že má slabý imidž. Je to krajina, o ktorej ľudia na celom svete vôbec veľa nevedia, hodnotí Simon Anholt a pokračuje: „Nemyslím si, že ste urobili niečo zlé. Myslím, že ste len neurobili nič veľmi zaujímavé, vzrušujúce alebo dôležité pre ľudí v iných krajinách.“
V štúdiu SITA so Simonom Anholtom a Robertom Goversom sa dozviete aj to:
- či je Severná Kórea úspešná v tvorbe národného brandingu
- čo má K-pop a Gangnam style spoločné s národným brandingom
- či propagácia turistických atrakcií a prírodných krás pomáha národnému brandingu
- či je tvorba národného brandingu nákladná záležitosť
- čo má s národným brandingom spoločné Lionel Messi a jeho tričko z Paris Saint Germain
- či má význam bojovať proti stereotypom vo vnímaní krajiny a ako ich naopak využiť v prospech brandingu
- ako do imidžu krajiny vstupujú sociálne siete
- či pomáha imidžu krajiny, ak sa nestará iba o seba, ale aj o problémy iných
Tento rozhovor bol zrealizovaný ako jediný exkluzívny mediálny výstup Simona Anholta a Roberta Goversa po realizácii expertného medzinárodného podujatia Competitive Identity Masterclass, ktorého organizátorom bolo občianske združenie Brand Slovensko, a nad ktorým záštitu prevzalo Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR. Viac o podujatí nájdete na https://www.ci-masterclass.com/