BRATISLAVA 25. mája (WEBNOVINY) – Federácia strojvodcov SR vyhlásila na záver tohto týždňa výstražný štrajk. Jeho cieľom je podľa federácie dať jednoznačne najavo nespokojnosť so spôsobom a postupom riešenia revitalizácie železničných spoločností. Výstražný štrajk by mal podľa informácií zverejnených federáciou v piatok 27. mája trvať jednu hodinu, a to od 14:50 do 15:50. Rada Federácie strojvodcov SR poverila štrajkový výbor federácie vyhlásiť termín štrajku svojím uznesením zo začiatku marca tohto roka.
Podľa pokynov štrajkového výboru by sa mal štrajk týkať iba územia Slovenska. Každý vlak vypravený pred 14:50 by mal po rozkaze na odchod odísť a následne po príjazde do najbližšej stanice zastaviť a odísť z nej až po 15:50. Plánovaný priebeh hodinového štrajku je však podľa federácie ešte pracovným materiálom, ktorý bude dokončený po dohode so železničnou spoločnosťou. Štrajkový výbor zároveň odporúča štrajkujúcim a ich podporovateľom nekomunikovať s médiami. „V prípade otázok od cestujúcej verejnosti, slušne podajte informáciu, že sa jedná o štrajk Federácie strojvodcov Slovenskej republiky súvisiaci s nesúhlasom postupu vlády a železničných spoločností pri revitalizácii železníc na Slovensku, ktorá má za následok znižovanie sociálnych istôt rušňovodiča. Nič konkrétne nehovoriť,“ uvádza federácia v predbežných pokynoch štrajkového výboru.
Železničná spoločnosť odmieta plánovaný štrajku strojvodcov
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) odmieta výstražný štrajk Federácie strojvodcov SR. Podľa ZSSK štrajk aktuálne problémy v osobnej železničnej doprave nerieši, ale naopak ich prehlbuje. „Hodinový, tzv. výstražný štrajk je organizovaný účelovo a cielene v začínajúcej prepravnej predvíkendovej špičke, so zámerom poškodiť prepravné záujmy cestujúcich, spôsobiť priame finančné škody ZSSK a narušiť krehkú dôveru verejnosti v osobnú vlakovú dopravu,“ uviedol v stredu v reakcii na ohlásený štrajk predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavel Kravec.Štrajk podľa Kravca slúži iba záujmom časti odborárov organizovaných vo Federácii strojvodcov, keďže podstatná časť zástupcov odborovo organizovaných zamestnancov program revitalizácie železníc prijala ako nevyhnutné východisko pre záchranu železničnej dopravy na Slovensku. Podľa jeho slov navyše prípravu programu revitalizácie konzultovalo vedenie ZSSK počas tzv. okrúhlych stolov aj s Federáciou strojvodcov SR. „Štrajk je v priamom rozpore so zákonom o kolektívnom vyjednávaní, nebojuje za lepšie podmienky zamestnancov v duchu kolektívneho vyjednávania, ale narušuje plynulosť a bezpečnosť osobnej vlakovej dopravy na Slovensku,“ upozornil Kravec. Vedenie Železničnej spoločnosti Slovenska preto vyzýva rušňovodičov, aby pri rozhodovaní o svojej účasti na štrajku zvážili všetky dôsledky, ktoré sú s ním spojené a správali sa zodpovedne.
Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila v polovici marca, počíta v priebehu troch rokov s uvoľnením okolo 5 tis. z celkových vyše 31 tis. pracovníkov a dosiahnutím ich vyrovnaného hospodárenia. Ozdravný plán troch štátnych železničných firiem má zároveň zabezpečiť vyrovnanie pohľadávok medzi železničnými spoločnosťami a štátom a optimalizovať nastavenie sektora železničnej dopravy. Ministerstvo dopravy chce vybrať strategického partnera pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. v medzinárodnom tendri do júna budúceho roka s tým, že by v spoločnosti získal minimálne 66 % akcií. Rezort financií navrhoval naraz predaj celého podielu štátu v nákladnom železničnom prepravcovi.