Vláda schválila revitalizáciu železničných spoločností

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ján Figeľ, Ivan Mikloš
Zľava: Minister dopravy spojov a telekomunikácii Ján Figel a mnister financii Ivan Mikloš počas rokovania vlády SR. Bratislava, 16. marec 2011. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA 16. marca (WEBNOVINY) – Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda schválila na stredajšom zasadnutí s pripomienkami, počíta v priebehu troch rokov s uvoľnením okolo 5 tis. pracovníkov a dosiahnutím ich vyrovnaného hospodárenia. Ozdravný plán troch štátnych železničných firiem má zároveň zabezpečiť vyrovnanie pohľadávok medzi železničnými spoločnosťami a štátom a optimalizovať nastavenie sektora železničnej dopravy. Ministerstvo dopravy chce vybrať strategického partnera pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. v medzinárodnom tendri do júna budúceho roka s tým, že by v spoločnosti získal 66 % akcií. Rezort financií navrhoval naraz predaj celého podielu štátu v nákladnom železničnom prepravcovi.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) zdôvodnil nevyhnutnosť prijatia revitalizačného programu pre železničné spoločnosti ich neúnosnou a ďalej neudržateľnou ekonomickou situáciou. „Nejde o prepúšťanie alebo likvidáciu, ako o tom hovorí veľmi často a expresívne opozícia, ale o záchranu 27 tis. ľudí. Aj keď je potrebné optimalizovať a znížiť zamestnanosť vo všetkých troch spoločnostiach. Nie je to prvé opatrenie, skôr jedno z viacerých,“ povedal Figeľ na tlačovej besede po rokovaní kabinetu.

Prepusteným železničiarom by mohol pomôcť Národný projekt pomoci ľuďom uplatniť sa na trhu práce, ktorý pripravuje ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. „Je to zámer širší, ale v tomto prípade poslúži dominantne a v prvej fáze hlavne na železniciach. Prípravná fáza umožní od júna tohto roka do júna 2013 realizovať cez partnerské organizácie osobitné opatrenia v troch železničných spoločnostiach a prípadne iných spoločnostiach, aby sa efektívne pomáhalo všetkým dotknutým s umiestnením na trhu práce,“ dodal Figeľ.

Viac ako rok do výberu strategického investora pre Cargo má podľa ministra dopravy umožniť hľadanie seriózneho, dlhodobého a pre nákladnú železničnú dopravu výhodného partnera. Celková zadlženosť železničných firiem vo výške 1 mld. eur je podľa neho finančne neudržateľná a je zároveň vyjadrením prelievania financií v rámci štátu do firiem, ktoré musia zlepšiť svoje hospodárenie aj postavenie na dopravnom trhu. Minister považuje za zásadné opatrenia na vyfinancovanie starých strát železničných spoločností spôsobených aj tým, že štát si neplnil svoje záväzky za objednané služby pri prevádzke železničnej infraštruktúry či osobnej železničnej dopravy. Štát chce podľa neho výrazne financovať služby vo verejnom záujme v nasledujúcich rokoch, aby sa spoločnosti mohli aj rozvíjať.

Cargo má podľa programu do začiatku roka 2012 prepustiť v troch etapách 1 800 pracovníkov, približne pätinu z ich celkového počtu. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) by mali v dvoch častiach do konca roka 2012 uvoľniť 2 700 zamestnancov, čo je 16 % ich stavu. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. by mala podľa programu do začiatku roka 2014 prepustiť v piatich etapách 621 ľudí, okolo 12 % zamestnancov. Ich skutočný počet môže byť pravdepodobne nižší, pretože v uplynulých dňoch oznámila nižšiu plánovanú redukciu vlakových spojov, ako uvádza revitalizačný program. Pôvodne uvažovala o úplnom zrušení 374 vlakov, čiastočnom zrušení 74 vlakov v určitom úseku jazdy a obmedzení 36 vlakov na niektoré dni v týždni. Aktualizovaná redukcia sa má dotknúť 314 vlakov, z toho 237 bude zrušených a 77 bude mať časové a lebo úsekové obmedzenia. Osobná železničná doprava bude pritom úplne zastavená na piatich tratiach v pohraničí: Fiľakovo – hranica, Plešivec – Muráň, Štúrovo – hranica, Medzilaborce, mesto – hranica a Košice – hranica – Hidasnémeti. Zmeny by mali začať platiť ako mimoriadna úprava grafikonu vlakovej dopravy najskôr od 1. mája.

Zoštíhlením manažmentu a optimalizáciou zamestnanosti chce nákladný dopravca ušetriť na osobných nákladoch 25 mil. eur do konca tohto roka a ďalších 13 mil. eur počas budúceho roka. Podmienkou toho je však nulový rast miezd pracovníkov. Úroveň zadlženosti Carga dosahuje 75 %, keď pri majetku 685 mil. eur má záväzky 518 mil. eur. Pre zabezpečenie finančnej stability potrebuje Cargo nevyhnutne získať v tomto roku nový bankový úver v objeme 20 mil. eur na dlhšie ako jeden rok. Spoločnosť pritom pred dvoma rokmi už dostala štátnu výpomoc vo výške 166 mil. eur na zmiernenie dopadov hospodárskej krízy. Cargo už požiadalo ministerstvo financií o posun splátok istiny a úrokov štátnej pôžičky.

Zoštíhlenie manažmentu má ZSSK v tomto roku ušetriť 880 tis. eur a v ďalších rokoch 1,3 mil. eur. Osobný vlakový dopravca chcel znížiť dopravné výkony o 2,1 mil. vlakokilometrov (vlkm) na 30,3 mil. vlkm, čím by ušetril 10,9 mil. eur. Napokon sa majú výkony spoločnosti znížiť iba o 1,14 mil. vlkm. Rezort dopravy navrhuje uhradiť ZSSK do 30. septembra 2012 spolu 71,93 mil. eur z výkonov vo verejnom záujme za roky 2004 až 2008. Po vyhodnotení výkonov za minulý rok by mal byť štát uznať a zaúčtovať záväzok 68 mil. eur do konca mája tohto roka. Záväzky z výkonov vo verejnom záujme za roky 2009 a 2010 v predbežnej výške 84,045 mil. eur by mali byť spoločnosti uhradené do konca mája 2013. Štát by mal tiež prevziať investičné záväzky ZSSK vo vzťahu k dohovoru EUROFIMA vo výške 140 mil. eur. Úroveň štátnej dotácie pre firmu má počas nasledujúcich troch rokov dosiahnuť 205 mil. eur.

ŽSR majú napríklad ušetriť 10,7 mil. eur na racionalizácii organizačných štruktúr generálneho riaditeľstva a optimalizácii riadenia dopravy. Nové usporiadanie systému správy a údržby infraštruktúry môže ušetriť 8,6 mil. eur, využívanie elektronických aukcií pri nákupe tovarov a služieb 3 mil. eur a vykonávanie služieb vlastnými kapacitami 3,7 mil. eur. Uplatnením úsporných opatrení musia ŽSR dosiahnuť výšku ekonomicky oprávnených nákladov v roku 2013 na úrovni fixných nákladov 260 mil. eur. Určité prostriedky možno usporiť aj racionálnou redukciou rozsahu železničnej siete. V prvom kroku sa možno sústrediť na dlhodobo nevýkonné trate Komárno – Kolárovo, Piešťany – Vrbové, Plavecké Podhradie – Plavecký Mikuláš, Breznička – Katarínska Huta, Jablonica – Brezová pod Bradlom, Plešivec – Slavošovce, Nemšová – Lednické Rovne, Lubeník – Muráň, Tornanádaska – Turňa nad Bodvou, Margecanská a Čachtická spojka. Ide o nevyužívané trate v dĺžke 124 kilometrov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ