- aktualizované 29. januára, 10:52
V bratislavskom Volkswagene Slovakia (VW) hrozí pre štrajk autodopravcov aj výpadok výroby. Uvádza sa to v liste, ktorý automobilka adresovala predsedovi vlády Petrovi Pellegrinimu, ako aj štrajkujúcim autodopravcom. Automobilka ich vyzýva, aby čo najskôr urovnali situáciu pri blokácii hraničných priechodov.
To totiž podľa listu už spôsobilo a aj spôsobuje VW Slovakia komplikácie, ktoré predstavujú dodatočné neplánované náklady. „Môžu mať dokonca za následok i výpadok výroby,“ píše sa v liste, ktorý zverejnila Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).
Ohrozená konkurencieschopnosť Slovenska
Automobilka dodáva, že celé odvetvie sa aktuálne nachádza v náročnom období a súčasná vypätá situácia na Slovensku týkajúca sa podmienok podnikania v cestnej doprave tomu neprospieva. Podľa Volkswagenu Slovakia je ďalším faktorom, ktorý negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť Slovenska v medzinárodnom meradle.
Zložitá situácia automobilového priemyslu sa začína dotýkať aj Slovenska, Volkswagen odvolal zmeny
„Sme presvedčení, že intenzívne spoločné rokovania a hľadanie kompromisu sú tou správnou, schodnou a efektívnou cestou, ako v čo najkratšom čase dospieť k dohode, ktorá bude prijateľná pre obe strany,“ uzatvára list.
Podľa najnovších informácií sa kamióny napokon dostali na Slovensko. „V najbližších hodinách kamióny očakávame v Trnave, hneď po vyložení súčiastok bude výroba obnovená v plnom rozsahu,“ informoval agentúru SITA hovorca automobilky Peter Švec.
Obmedzený režim aj v Trnave
Trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia vyrábala počas nočnej zmeny v obmedzenom režime. Dôvodom bol nedostatok súčiastok, približne 50 kamiónov s nimi zostalo pre štrajk dopravcov stáť na hraničných priechodoch z Poľska na Slovensko.
Automobilka PSA pre štrajk autodopravcov zastavila výrobu, komponenty stoja na hraniciach
Podľa najnovších informácií sa kamióny napokon dostali na Slovensko. „V najbližších hodinách kamióny očakávame v Trnave, hneď po vyložení súčiastok bude výroba obnovená v plnom rozsahu,“ informoval agentúru SITA hovorca automobilky Peter Švec.
Kritické dni vo Zvolene
Pre spoločnosť Continental Automotive Systems Slovakia, s.r.o. (CASS) so sídlom vo Zvolene by viac ako tri dni štrajku autodopravcov boli kritické. Ako agentúru SITA informovala firemná špecialistka pre ľudské vzťahy Iveta Blašková, v takom prípade by firme už chýbali dodávky materiálu do výroby a nastala by potenciálna hrozba zníženia zmien, alebo aj zastavenia niektorých liniek.
„Zatiaľ máme skladovú zásobu na tri dni, pričom aj vývozy máme tak pokryté, že zákazník je zabezpečený,“ uviedla Blašková s tým, že niektoré dodávky majú pokryté aj leteckou dopravou.
Spoločnosť CASS so sídlom vo Zvolene je súčasťou koncernu Continental. Zameriava sa na výrobu vysoko výkonných brzdových strmeňov pre popredných automobilových výrobcov na celom svete. Závod vo Zvolene začal výrobu vo februári 2006.
Štrajk autodopravcov neovplyvnil výrobu v Žiline a v Nitre. „Kia Motors Slovakia pozorne sleduje situáciu a pružne reaguje na dopravné obmedzenia v súvislosti so štrajkom autodopravcov. V tejto chvíli beží výroba v závode v Tepličke nad Váhom na 100 %,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Ján Žgravčák. Plynulá je aktuálne aj výroba v Jaguar Land Rover.
„Vývoj situácie súvisiacej so štrajkom Únie autodopravcov Slovenska pozorne sledujeme,“ doplnila pre agentúru SITA hovorkyňa automobilky Miroslava Remenárová.
Zväz automobilového priemyslu je rozčarovaný
Členovia Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR) sú rozčarovaní z toho, že pri hľadaní riešení na splnenie požiadaviek autodopravcov neprišlo k posunu a opäť nastala blokáda ciest a hraničných priechodov.
„Automobilový priemysel je globálny a zásadným spôsobom závisí od fungovania logistiky. Tento sektor so 4 finálnymi výrobcami automobilov a viac ako 340 dodávateľmi sú významnou časťou hospodárstva celej SR a akékoľvek zásahy do plynulosti dodávok spôsobujú dodatočné náklady a škody aj pre národné hospodárstvo,“ upozorňuje vo svojom stanovisku zväz.
Výpadky v dodávke dielov pre montáž vozidiel, ale aj subdodávok pre dodávateľov pôsobiacich na Slovensku, ohrozujú podľa neho nielen výrobu na Slovensku, ale v celej Európe, nakoľko 60 % výroby slovenských dodávateľov ide na export. „Oneskorenia a výpadky dodávok sa už v najbližších hodinách môžu negatívne prejaviť vo výrobe a poklese produkcie na Slovensku,“ upozorňuje zväz.
„Výpadky v dodávkach znižujú kredibilitu automobilového priemyslu na Slovensku, ako aj pohľad investorov na našu krajinu. Aktuálna situácia vytvára dojem, že si naša krajina nedokáže sama riešiť svoje problémy. V situácii, keď hrozia priame blokády najvýznamnejších výrobcov a výpadky vo výrobe, vyzývame všetky zainteresované strany, aby urýchlene zasadli za spoločný stôl a pokračovali v začatej diskusii. Opätovne žiadame, aby sa v čo najkratšej dobe našlo také definitívne riešenie, aby sa doprava na cestách vrátila do normálu a priemyselná výroba prestala byť rukojemníkom tohto sporu,“ uviedol prezident ZAP SR Alexander Matušek.
Nespokojní autodopravcovia po dvoch týždňoch obnovili v utorok štrajk za splnenie svojich požiadaviek. Trvajú na znížení sadzieb dane z motorových vozidiel o 50 % a na výraznom zvýšení zliav pri platení mýta pre nákladné vozidlá na 18 až 26 percent v závislosti od počtu najazdených kilometrov. Únia autodopravcov Slovenska, ktorá v utorok obnovila protestnú akciu blokovaním viacerých hraničných priechodov a ciest, najnovšie informovala o jej rozšírení v krajských mestách a v blízkosti veľkých spoločností súvisiacich s autodopravou.