Najúspešnejší slovenský motocyklový jazdec Štefan Svitko sa s dobrými pocitmi vrátil v sobotu v noci zo Saudskej Arábie z najprestížnejších rely pretekov sveta. Na Rely Dakar štartoval vo farbách Slovnaft Rally Teamu už dvanásty raz.
K jeho menu v listine motocyklových pretekárov organizátori priradili ikonu s oficiálnym štatútom „Dakarská legenda“, ktorým sa môže pochváliť len zopár svetových jazdcov.
Zlepšenie oproti vlaňajšku
Štefan Svitko opäť potvrdil, že na najextrémnejšiu rely sveta sa vie pripraviť po fyzickej, psychickej aj technickej stránke. Na dvojtýždňových pretekoch si vybojoval celkové 8. miesto.
Zlepšil svoj dobrý výkon z minulého roka, keď obsadil 11. priečku. Potvrdenie pozície v elitnej TOP 10 ho teší.
Marek Sýkora po predčasnom konci na Rely Dakar dúfa, že v ďalšom ročníku dorazí do cieľa
„Chcel som dobre zajazdiť v každej etape a podávať počas celej rely vyrovnané výkony, čo sa mi aj podarilo. Tento Dakar bol v porovnaní s minulým rokom bezpečnejší. Nielen vďaka lepšie zvládnutej organizácii, ale najmä pre bezpečnostné prvky, ktoré sa na Dakare objavili po prvý raz. Sám som si vyskúšal pád s airbag vestou a bol som aj svedkom pádov niektorých jazdcov,“ zhodnotil Štefan Svitko v tlačovej správe svojho tímu.
Zranenému Argentínčanovi Lucianovi Benavidesovi pomáhal Svitko v 9. etape, ktorá viedla kamenistým riečiskom a sprevádzalo ju množstvo pádov. Argentínčan si pri páde zlomil ruku a Svitko pri ňom počkal až do príchodu vrtuľníka s lekárom.
Svitko podal vyrovnaný výkon
„Po minuloročnej tragédii Paula Goncalvesa a Edwina Stravera nám tento rok organizátori zabezpečili nielen nafukovacie vesty, ale boli sme vybavení výstražnou signalizáciou a na niektorých úsekoch trate platili obmedzenia rýchlosti na 90 km/h. To všetko malo nielen fyzický, ale aj psychologický efekt,“ myslí si Svitko.
V každej z 12 etáp Dakaru bol 38-ročný Žaškovčan v elitnej skupine 20 najrýchlejších jazdcov. Takýto vyrovnaný a konzistentný výkon si ani sám od svojich začiatkov na Rely Dakar nepamätá.
Svitko skončil na Rely Dakar v top 10, súťaž motocyklov vyhral Benavides
„Tento rok som v jednotlivých etapách nemal takmer žiadne výkonnostné výkyvy. Vedel som, čo chcem a išiel som si svoje s cieľom čo najlepšieho umiestnenia,“ priznal Svitko. Tohtoročné extrémy Dakaru Svitka nezaskočili ani po kondičnej a zdravotnej stránke. Opäť to bolo veľké dobrodružstvo, a to aj napriek prísnym protipandemickým opatreniam.
„Podmienkou štartu boli negatívne testy a organizátori nás po celý čas držali v tzv. bubline. A na mieste sme sa už sústredili výlučne na preteky. Kondične dá piesčitý terén vždy zabrať. Vôbec sa nečudujem, že som sa vrátil o tri kilá ľahší. Ale doma to rýchlo dobehnem. Teraz som v povinnej karanténe, ktorú využijem na oddych,“ pokračoval skúsený motocyklista.
Do tímu pribudla žena
Svitko aj tento rok jazdil na motorke KTM 450 Rally Replica. Počas púštnych pretekov mu asistoval jeho dlhoročný mechanik Zlatko Novosád.
„Z pohľadu techniky sme mali dobrý ročník. Žiadne vážnejšie poruchy, a to aj napriek prašnému prostrediu,“ podotkol Zlatko Novosád.
Motocyklový amatér Cherpin podľahol zraneniam, je prvou obeťou Rely Dakar 2021
Zloženie Slovnaft Rally Teamu na tohtoročnom Dakare malo oproti minulým rokom aj nového člena. Po prvý raz bola jeho súčasťou žena – Daniela Ozanová, ktorá mala na starosti logistiku.
Nebol to jej prvý Dakar, v minulosti ho už absolvovala s poľským tímom. „Tohtoročný Dakar mal pre mňa inú príchuť ako v minulosti. Števo je svetová jazdecká špička a budí rešpekt medzi jazdcami. Veľkosťou sa nemôžeme porovnávať s veľkými továrenskými tímami, ale dokázali sme to kompenzovať zohratosťou,“ referovala Daniela Ozanová.
Na Dakare skončil aj druhý
Od svojej premiéry na Dakare v roku 2010 štartoval Štefan Svitko vo všetkých ročníkoch s podporou Slovnaftu.
Hneď na prvom Dakare v kategórii motocyklov obsadil trináste miesto a stal sa najúspešnejším nováčikom. Nasledujúci rok pre poruchu na motorke nedokončil ôsmu etapu a musel odstúpiť.
O dva roky neskôr mal nepríjemný pád a zo súťaže odstúpil len tri etapy pred koncom. V roku 2013 bol deviaty, ale v rokoch 2012 a 2015 obsadil celkovo piate priečky.
V roku 2016 bol v celkových výsledkoch na fantastickom 2. mieste. V roku 2018 po páde v 10. etape a pre zranenie ramena predčasne Dakar ukončil. V roku 2019 musel z pretekov odstúpiť pre poruchu motorky a minulý rok skončil na celkovom 11. mieste.