Jazda vlakom má pre mnoho ľudí osobitné čaro a to nielen vtedy, keď cestujú do neprebádaných diaľok. Vďaka iniciatíve newyorskej spisovateľky Jessicy Gross sa vlaky v USA čoskoro z dopravných prostriedkov premenia na „pracovne“ spisovateľov, ktorí v nich na diaľkových trasách budú môcť absolvovať „rezidenčné tvorivé pobyty“.
Nevšedná iniciatíva odštartovala aj vďaka sociálnej sieti Twitter. Jessica si na literárnej stránke Pen America prečítala rozhovor so spisovateľom Alexandrom Chee, v ktorom povedal: „Najradšej píšem vo vlaku. Želal by som si, aby mal Amtrak rezidenčné pobyty pre spisovateľov.“ Jessice sa myšlienka natoľko zapáčila, že ju okamžite zdieľala na internete. Okrem pozitívnych komentárov od priateľov ju však onedlho čakalo obrovské prekvapanie – reakcia od samotných železníc.
„Potrebovali by sme testovaciu jazdu. Máte vy dvaja chuť na výlet do Chicaga a naspäť?“ zareagovala Americká štátna železničná spoločnosť – Amtrak (American Track – National Railroad Passenger Corporation) ešte v ten istý deň. Jessica neváhala a krátko na to si dohodli dátum a vybranú trasu na kreatívnu jazdu.
Inšpirácia prichádzajúca na koľajniciach
„Som v malom spacom vozni vo vlaku smerujúcom do Chicaga. Pri okne sú dve plyšové sedadlá a medzi nimi malý sklápací stolík. Na vrchu má šachovnicu…Som tu len kvôli ceste. Hneď, ako sa dostanem do Chicaga, nastúpim na vlak a vrátim sa do New Yorku – 39-hodinový prechod, 44-hodinový, ak budeme mať meškanie. Som tu na to, aby som písala,“ napísala 28-ročná spisovateľka v článku pre magazín Paris Review, ktorý vznikol priamo počas jazdy vlakom.
Nevšedný rezidenčný pobyt bol bezplatný a okrem samotnej autorky nikto z cestujúcich nevedel, že sa práve koná vo vlakovom kupé. Amtrak od spisovateľky žiadal len krátke interview po skončení cesty, ktoré zverejnil na svojej stránke. Gross v ňom tvorbu vo vlaku opísala ako „unikátny priestor na kreatívne myšlienky, ktorý vás vytrhne z každodenného života“. Testovacia jazda obstála, železničná spoločnosť teraz hľadá spôsob, ako sprístupniť podobné jazdy aj pre ďalších kreatívcov.
„Až donedávna sme netušili, aký ohlas by takýto program vzbudil a sme príjemne prekvapení,“ uviedla Julia Quinn zo železničnej spoločnosti. Na detailoch programu ešte len začínajú pracovať, zámer je však jasný – „spolupracovať so spisovateľmi niekoľkokrát do mesiaca“. Železniciam pritom nezáleží na tom, či pôjde o úspešného alebo začínajúceho spisovateľa, blogera či redaktora. Trasy výletov budú flexibilné s dôrazom na diaľkové a medzištátne cesty a pravdaže bezplatné.
Podpora kultúry alebo bezplatná reklama?
Ako z toho budú profitovať železnice? „Pokúsime sa vybudovať vzájomne prospešný vzťah,“ uviedla Quinn, podľa ktorej bude spoločnosť vyberať záujemcov so silným zázemím v oblasti sociálnych médií, vďaka čomu železnice možno získajú neplatenú reklamu vo svete kultúry. Práve to leží v žalúdku niektorých redaktorov, ktorí sa nenechali strhnúť prvotným nadšením. Redaktorka Vauhini Vara v magazíne New Yorker prezradila svoje obavy z toho, že pôjde len o šikovné PR. Železnice však trvajú na tom, že tvorba autorov, ktorí prídu do vlaku písať, bude absolútne nezávislá. Spoliehajú sa len na záverečné interview, ktoré tiež nie je povinné a dúfajú v niekoľko statusov na sociálnych sieťach či Instagrame.
Na svoj testovací rezidenčný pobyt sa teraz chystá aj spisovateľ Alexander Chee, ktorého veta nepriamo spustila celý projekt. Na otázku redaktorky, či nemá pocit, že komerčne sponzorovaný kreatívny pobyt by mohol byť problematický, Chee uviedol: „Mohol by – ak by existovali nejaké podmienky. Tie však neexistujú.“
Zdá sa, že spisovateľov v USA čakajú zaujímavé projekty, ktoré sa viažu s jedným z najobľúbenejších miest na písanie – vlakom pomaly sa hojdajúcim po koľajniciach.
www.thewire.com, www.newyorker.com, www.theparisreview.org