Sociálna poisťovňa si už s inštitúciami sociálneho zabezpečenia v Európskej únii vymieňa vybrané údaje o poistencoch elektronicky.
Začala tak s realizáciou nových služieb v rámci projektu Elektronickej výmeny informácií o sociálnom zabezpečení (EESSI), ktorý je financovaný z grantu Európskej únie. Sociálna poisťovňa o tom informovala v tlačovej správe.
Bezpečná výmena informácií
Ide o nový informačný systém, ktorý umožňuje medzinárodnú výmenu údajov cez špeciálnu zabezpečenú sieť spravovanú Európskou komisiou.
Sociálna poisťovňa okresala svoje výdavky, najväčšou položkou zostávajú mzdy zamestnancov
„Systém EESSI prináša bezpečnú výmenu informácií o sociálnom zabezpečení v Európskej únii a vytvára podmienky pre rýchlejšie dokladovanie, priznávanie a vyplácanie sociálnych dávok občanom,“ uviedla poisťovňa. Elektronická výmena tiež uľahčí vybavovanie firmám a poistencom, ktorí sa pri pohybe za prácou v krajinách Európskej únie (EÚ) potrebujú preukazovať medzinárodným formulárom PD A1.
Overenie zahraničnej krajiny
„Prostredníctvom EESSI si zahraničná inštitúcia môže aj sama overiť, či občan má potrebný formulár vystavený a platný, zákonom ktorej krajiny občan podlieha a na aké obdobie,“ tvrdí Sociálna poisťovňa.
Na zvýšenie penzií starodôchodcov minula Sociálna poisťovňa 15,3 milióna eur
Tieto zmeny sa podľa poisťovne dotknú viac ako 100-tisíc občanov Slovenska i ďalších európskych krajín, ktorí si formulár PD A1 vybavujú cez Sociálnu poisťovňu. Pozitíva priamej elektronickej výmeny údajov medzi organizáciami sociálneho zabezpečenia podľa poisťovne pocítia aj občania, ktorí si pri pôsobení v rôznych členských krajinách EÚ potrebujú riešiť nemocenskú dávku alebo export dávky v nezamestnanosti.
Postupne pribudnú viaceré služby
Na zavedenie medzinárodnej elektronickej výmeny informácií sa Sociálnej poisťovni podarilo získať grant z rozpočtu EÚ, na ktorý dostalo financie 11 najlepších predložených projektov z 22 žiadajúcich štátov.
„Úvodné zapracovanie projektu EESSI do informačných systémov Sociálnej poisťovne sme ukončili v závere roka 2019. Systém sa bude rozvíjať v etapách a postupne v ňom pribudnú viaceré služby,“ dodala poisťovňa.