Nárast normatívu nekopíruje potreby škôl, tvrdí Petáková

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 31. decembra (WebNoviny.sk) – Dlhodobo sa hovorí, že školstvo je podfinancované a že by potrebovalo finančnú injekciu. Rozpočet na budúci rok je toho dôkazom. Pre agentúru SITA to povedala predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska Alena Petáková. Riaditelia podľa nej opäť budú musieť hľadať financie na základný chod škôl namiesto toho, aby sa venovali výchovno-vzdelávaciemu procesu a jeho skvalitneniu.

„Keď si porovnáte normatív na žiaka základnej školy niekoľko rokov dozadu, dynamika jeho nárastu vôbec nekopíruje potreby škôl a najmä požiadavky na školy,“ tvrdí Petáková a kritizuje, že školy musia rôzne nové povinnosti, ktoré vyplývajú napríklad z verejného obstarávania a zákona o prístupe k informáciám a ochrane osobných údajov, vyriešiť s pôvodným personálom. Na novú pracovnú pozíciu totiž nemajú normatív.

Základné školy vnímajú podľa Petákovej normatívne financovanie ako vcelku spravodlivý systém. Problém je však v tom, že ministerstvo zaviedlo koeficienty pre školy s menším počtom žiakov ako 250. „Tým sa stáva tento systém pokrivený. Pokiaľ viem, koeficienty boli zavedené na prechodné obdobie, aby zriaďovatelia mali čas pripraviť sa na normatívne financovanie. Od roku 2004 trvá prechodné obdobie dodnes. Mnoho škôl s počtom žiakov do 300 rieši dilemu, či prizná zvýšený počet žiakov nad 250 a prepočítava financie. V praxi sa stáva, že dofinancované školy majú viac financií ako nedofinancované,“ spresňuje Petáková.

Predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska vidí problém normatívneho financovania v dvoch rovinách. Zatiaľ čo základným školám normatívne financovanie na žiaka neprekáža a zdá sa spravodlivé, stredné a vysoké školy absolútne normatívne financovanie devastovalo.

„To ukazuje na to, že asi je čas zvážiť, či tvoriť rovnaký systém financovania pre všetky typy škôl. Čo vyhovuje základným školám, to nemusí vyhovovať stredným a vysokým. Druhý problém je v tom, že normatív je nízky. Zavedený bol v roku 2004, keď potreby škôl boli diametrálne odlišné ako dnes,“ dodáva Petáková. Problém potvrdzuje podľa Petákovej Správa o stave školstva, ktorá hovorí, že viac ako 80 percent škôl je dofinancovaných. „Ak by bol normatív správne nastavený, tak by to bolo naopak,“ uzavrela Petáková.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať