BRATISLAVA 20. januára (WEBNOVINY) – Slovensko dodatočne posúdi dopad výstavby sporného 13 kilometrov dlhého úseku diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie chránených biotopov, ktorými by mal prechádzať.
Na tlačovej besede po piatkovom rokovaní s eurokomisárom pre životné prostredie Janezom Potočnikom o tom informovali minister dopravy Ján Figeľ a minister životného prostredia József Nagy. „Príroda nie je niečo, čo je nám dané, ale niečo, čo treba chrániť,“ vysvetlil Potočnik a dodal, že Slovensko je jednou z krajín s najkrajšou prírodou v Európskej únii a prírodné bohatstvo v ňom je veľmi rozsiahle. „Až keď ju stratíme, pochopíme, akú hodnotu mala,“ doplnil.
Rozvoj diaľničnej siete
Podľa Jána Figeľa je prioritným záujmom rozvíjať diaľničnú sieť, ktorá by mala byť scelená od Žiliny až po Košice. „Výstavba diaľnice je dôležitá v rámci regionálneho rozvoja, ekonomického rastu, ale aj mobility a hlavne zamestnanosti,“ dodal Figeľ. Ministerstvo dopravy je pripravené reagovať na zmeny a pristúpiť k dodatočnému hodnoteniu vplyvu diaľnice na sústavu Natura 2000, kde sú už teraz navrhnuté zmierňujúce aktivity ako špeciálne premostenie pre veľké šelmy, či dostatočná kanalizácia a čistenie odpadových vôd stekajúcich z diaľnice.
V súlade s európskou legislatívou
Cieľom Slovenska je podľa Figeľa v lete začať verejné obstarávanie pri tejto stavbe v súlade s národnou i európskou legislatívou. Opatrenia súvisiace s opätovným posúdením odhadol Figeľ na približne osem miliónov eur. „Dodatočné posúdenia vplyvov na životné prostredie musia byť vykonané podľa zákona takým spôsobom, ktorý by obstál pred akýmkoľvek expertom alebo iným posúdením,“ vysvetlil minister dopravy. Podľa ministra životného prostredia Józsefa Nagya, po opätovnom posúdení a po prijatí zmierňujúcich kompenzačných opatrení sa dá v projekte pokračovať. „Dôležité však je, aby boli všetky tieto opatrenia vykonané a aby sa k nim mohli všetci vyjadriť,“ dodal Nagy. Medzi takéto opatrenia radí napríklad vyriešenie problému s pohybom veľkých šeliem po tomto území, ochranou vtákov a netopierov, pre ktoré bude potrebné postaviť farebné steny, aby zvieratá do nich nenarážali.
Ochrana biotopov
Slovenskí ochranári tvrdia, že výstavba povrchového variantu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová nemôže vyhovieť podmienkam európskej smernice o ochrane biotopov. Práve splnením týchto podmienok podmieňuje Európska komisia vyplatenie druhej časti pôžičky z Európskej investičnej banky (EIB). Podľa ochranárov je schválený povrchový variant diaľnice v rozpore so smernicou, ktorá dovoľuje výstavbu na územiach Natura 2000 len v prípade, že neexistuje alternatívne riešenie. Ochranári však upozorňujú na alternatívny variant B1 s tunelom Korbeľka.
Stavebné nákladyPredpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany – Hubová sú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka.
Komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany – Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP). Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.
Bez povolenia Európskej komisie
Plánovaný 13-kilometrový diaľničný úsek medzi Martinom a Ružomberkom nemá dodnes povolenie Európskej komisie na financovanie výstavby z jej peňazí.
Ochranári pritom žiadajú náhradnú trasu diaľnice so šesťkilometrovým tunelom Korbeľka vzhľadom na jej vplyv na okolité chránené územia prírody. Navrhovaný tunel považujú za najvýhodnejší z hľadiska ochrany prírodných hodnôt, životného prostredia aj vodných zdrojov.