BRATISLAVA 10. decembra (WebNoviny.sk) – Blížiace sa vianočné sviatky budú pre slovenských motoristov drahšie. Pred rokom totiž natankovali motoristi liter 95-oktánového benzínu za 1,22 eur a motorovú naftu za 1,07 eur. V súčasnosti zaplatia za najpredávanejší benzín 1,30 eur a za naftu 1,17 eur.
Za posledný rok si tak liter benzínu pripísal takmer 7 % a nafta zdražela o 9,5 %. „To znamená, že pred tohtoročnými vianočnými sviatkami necháme na benzínkach viac peňazí ako minulý rok. Tým pádom sa o niečo predraží aj naše cestovanie za rodinou, blízkymi, či oddychom,“ uviedla analytička Poštovej banky Lucia Dovalová.
Slovenskí motoristi ročne vynaložia na nákup pohonných látok až desatinu z celkových výdavkov. Na základe posledných dostupných údajov spomedzi susedných krajín platíme za liter benzínu najviac. Nafta je najdrahšia v Maďarsku.
Naopak, za najnižšie ceny tankujú benzín aj naftu v Poľsku Spomedzi všetkých krajín EÚ tankujú najlacnejšie v Bulharsku, kde liter benzínu stojí 1,038 eur a liter nafty 1,029 eur. Najviac za benzín nechajú motoristi na čerpacích staniciach v Holandsku, a to až 1,566 eur za liter. Najdrahší liter nafty ponúkajú čerpacie stanice vo Švédsku, a to za 1,429 eur.
Nárast cien ropy na svetových trhoch
Za zdražovaním pohonných látok treba podľa analytikov hľadať najmä nárast cien ropy na svetových trhoch. Ceny ropy sú v súčasnosti o viac ako štvrtinu vyššie ako v rovnakom období vlaňajška. Už od konca tohto októbra sa ceny ropy Brent držia nad hladinou 60 dolárov za barel. Na cenový vývoj ropy reagujú naše benzínky s určitým časovým oneskorením.
Podľa Dovalovej vo všeobecnosti platí, že rastúce ceny ropy, respektíve benzínu dopravcovia premietajú do cien pre zákazníkov rýchlejšie, ako keď ceny klesajú. „Avšak neznamená to, že výraznejší jednorazový výkyv sa ihneď prejaví na pumpách a v cene tovarov a služieb. Konkrétne na našich pumpách sa ceny benzínov a nafty odvíjajú od jednotýždňových až dvojtýždňových priemerných cien palív na rotterdamskej burze,“ dodala Dovalová.
V okolitých krajinách reagujú čerpacie stanice na denné hodnoty na burze, čím sa ich reakčný čas skracuje, a preto môžu aj pružnejšie reagovať na pokles cien. „Na druhej strane sú ale tým pádom benzínky u našich susedov aj citlivejšie na možné prudké nárasty cien na medzinárodných trhoch,“ upozornila Dovalová.
Vysoká ťažba ropy v USA
Ceny pohonných látok na pumpách nezávisia len od cien ropy, ale aj od daňového zaťaženia pohonných látok v tej-ktorej krajine. „Preto sa ceny benzínov a nafty v jednotlivých krajinách líšia,“ uviedla Dovalová. Ďalšie faktory, ktoré vplývajú na rozdiely v cenách benzínu u nás a v okolitom zahraničí, sú konkurenčný boj medzi pumpármi, snaha udržať si zákazníkov, marketing a cenová politika konkrétnej siete čerpacích staníc a kvalita predávaného benzínu a nafty.
Budúci cenový vývoj na ropnom trhu je podľa analytičky Poštovej banky ťažko odhadnuteľný. „Záleží hlavne od toho, ako sa bude ďalej vyvíjať ťažba v USA, ktorá je v súčasnosti vysoká. Veľa však bude závisieť aj od toho, ako bude kartel OPEC dodržiavať dohodu o obmedzení produkcie ropy. Očakávame však, že vďaka tejto stratégii OPECu a ďalších ropných veľmocí sa ceny ropy aj naďalej udržia nad 60-dolárovou hladinou,“ konštatovala Dovalová.
Na cenu ropy môže mať vplyv aj počasie. „V prípade tuhej zimy môžu ceny ropy rásť z dôvodu vyššej spotreby. Aj výmenný kurz má vplyv na cenu čierneho zlata, nakoľko to sa obchoduje v dolároch. Ak je kurz eura voči doláru nižší, tak pre krajiny platiace eurom sa ropa stáva drahšou. A od vývoja na ropnom trhu bude samozrejme závisieť aj vývoj cien na slovenských benzinkách,“ uzavrela Dovalová.
(1 EUR = 1,1742 USD)