Rozhovor s expertom KDH na zdravotníctvo a bývalým riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne Mariánom Faktorom o situácii v slovenskom zdravotníctve.
Na Slovensku rapídne pribúda chronicky chorých pacientov a prognóza nie je dobrá. Vie sa o týchto pacientov naše zdravotníctvo adekvátne postarať a zároveň vie v rámci prevencie pomôcť tým, ktorí majú vysoké riziko cukrovky, infarktu alebo rakoviny?
Máte pravdu, za 20 rokov stúpol počet ľudí s cukrovkou a nádorovými ochoreniami na Slovensku dvojnásobne, len na cukrovku sa lieči vyše 340-tisíc pacientov. Zlá správa je, že tradičné zdravotníctvo, tak ako ho poznáme aj my, nemá pre pacientov s chronickými ochoreniami riešenia. Pritom som presvedčený, že dobré príklady a inšpirácia sa dajú nájsť.
Čo je podľa vás riešením pre slovenského pacienta?
Zdravotný plán pre každého občana, zdravého ale najmä chorého. Ten by bol jeho sprievodcom pri tom, ako chorobám predchádzať alebo, ak už ochorie, ako sa udržiavať v čo najlepšom zdravotnom stave. Zdravotný plán by obsahoval vždy aktualizovaný zoznam potrebných vyšetrení a kontrol u rôznych lekárov aj s dohodnutými termínmi, ako aj odporúčania a inštrukcie lekárov. Zároveň by pacientovi zaručoval poradenstvo aj odmenu od zdravotnej poisťovne za to, ak by sa o seba staral a dodržiaval rady lekárov.
Prečo už zdravotný plán na Slovensku nemáme? Je na to treba zmeniť zákony?
Naše zdravotníctvo je stále ešte mentálne aj legislatívne nastavené na dobu, v ktorej dominovali infekčné ochorenia a tie si vyžadovali úplne iný prístup a organizáciu starostlivosti ako chronické choroby. Dá sa povedať, že naše zdravotníctvo zaspalo dobu a neprispôsobilo sa vývoju ani potrebám spoločnosti.
V čom sme zaspali?
Z pohľadu nástupu chronických ochorení sme nezachytili dva trendy. Po prvé, chronickí pacienti vyžadujú dlhoročnú koordinovanú starostlivosť tímu viacerých lekárov. Tí by mali o sebe navzájom vedieť a mali by zdieľať dáta o liečbe a zdravotnom stave svojho spoločného pacienta. Je žiaduce, aby sa na pacienta pozerali v kontexte všetkých jeho ochorení, nielen konkrétneho problému, ktorý ho momentálne trápi. Druhým veľkým nedostatkom je, že pacienta nechávame pasívnym a strateným v systéme a nemáme účinné nástroje na motiváciu pacienta k spoluzodpovednosti.
Chcete tým povedať, že lekári sa o pacientov nestarajú dobre?
Vôbec nie. Väčšina lekárov a sestričiek, na ktoré sa často zabúda, robia náročnú a kvalitnú prácu. Len súčasný systém im nevytvára vhodné prostredie, aby sa mohli vzájomne koordinovať, informovať a zdieľať dáta o svojom pacientovi. Ani ich neodmeňuje za to, ako dobre sa o svojho pacienta starajú. Je ale predsa rozdiel, ak dokáže lekár chronického pacienta rýchlo diagnostikovať, stabilizovať, minimalizovať komplikácie, a spolu s pacientom upraviť životný štýl, stravovacie návyky, znížiť hmotnosť a pod. Takýto lekár aj sestra by mali byť odmenení lepšie.
Nie je ale chudnutie aj zodpovednosť samotného pacienta?
Je a presne preto som spomínal ako druhý veľký nedostatok slovenského zdravotníctva fakt, že pacient nie je aktívny a motivovaný. Za chronické ochorenia si do veľkej miery môžeme sami tým, že sa nesprávne stravujeme, že sa nehýbeme, že fajčíme. Tieto riziká nás pripravujú o mnohé roky kvalitného života, ktoré stratíme pre chorobu alebo predčasné úmrtie. Bez aktívneho pacienta éru chronických ochorení nezvládneme.
Ako si teda predstavujete motiváciu pacienta?
Nie je to veda. Lekár, sestra alebo kvalifikovaný odborník pacientovi vysvetlia podstatu jeho ochorenia alebo riziká, ktoré mu chorobu môžu spôsobiť. Pacient presne vie, že má napríklad dodržiavať diétu, pravidelne športovať, kedy má prísť na vyšetrenie a kontrolu a má dohodnutý termín. Ak dodržiava pravidlá, prestane fajčiť, zníži nadváhu, stabilizuje sa mu krvný tlak, cukor v krvi, nielenže sa bude cítiť lepšie a bude mať menej komplikácií, ale dostane za to od svojej zdravotnej poisťovne aj odmenu. Oplatí sa to všetkým, pretože liečba stabilizovaného pacienta bez komplikácii je výrazne nižšia.
Najviac by asi ľudia chceli nižšie odvody. Aj to by mohla byť forma odmeny?
Vo svete majú rôzne typy zdravotných plánov aj rôzne odmeny. Ponúkajú ich zdravotné poisťovne a prispôsobujú ich požiadavkám pacientov. Môže ísť o virtuálny účet poistenca, kde si zberá body za zodpovedné správanie a môže za ne čerpať zľavu na vybrané služby. Ďalšou možnosťou sú nižšie odvody výmenou napríklad za to, že pacient je zdravý a nečerpá zdravotnú starostlivosť. Napríklad v Nemecku zodpovedným pacientom odpúšťajú poplatky. Prístupov a možností je veľa.
Ako zabezpečiť, aby sa pacient necítil sám stratený? Často teraz chodí od lekára k lekárovi, nevie, čo presne má robiť, ako sa domôcť svojich práv.
Téma nárok pacienta a jeho vymožiteľnosť je na samostatnú debatu a súhlasím, že je potrebná a dôležitá. Čo sa týka poradenstva pacientovi, aj to by zabezpečil zdravotný plán. Pre tých, čo pracujú s internetom a aplikáciami, by bola riešením elektronická komunikácia, notifikácie, sms pripomienky vyšetrení a podobne. Pre starších a menej internetovo zdatných by fungovalo poradenstvo napríklad na telefón. Kvalifikovaný odborník by im bol k dispozícii v prípade otázok, nejasností, potreby skonzultovať svoj zdravotný stav. Poradil by im, objednal ich na vyšetrenie alebo kontrolu, pripomenul im najbližší termín u lekára.
V iných krajinách sa týmto trendom prispôsobili?
Sú štáty, ktoré zachytili tento trend už pred 20 rokmi a začali robiť potrebné zmeny. Keďže ide o zmeny veľké a komplexné, trvalo im to dlho, no sú na dobrej ceste. Napríklad Švédsko, Dánsko, Nemocko, Holandsko. Na Slovensku sme, žiaľ, len na začiatku tejto cesty a ak v blízkej dobe nezačneme robiť potrebné opatrenia, môže sa nám to vypomstiť.
Ako? Čo nám hrozí?
Začne postupne klesať štandard starostlivosti nielen o súčasných seniorov, ale aj o dnešných 30- a 40-tnikov v čase, keď budú sami starí a chorí. Hrozí aj rast daní a odvodov, nárast korupcie, spoluúčasti pacientov a zhoršenie dostupnosti a kvality starostlivosti.
Vyriešilo by to viac peňazí v zdravotníctve?
Nie. Aj keď sa o financovaní slovenského zdravotníctva hovorí veľa a je to oprávnené, samotné peniaze náš problém nevyriešia. Potrebujeme komplexné a premyslené zmeny a ich súčasťou je aj zdravotný plán pre každého občana.