BRATISLAVA 4. novembra (WEBNOVINY) – Hoci je Mongolsko krajina s najväčším počtom hospodárskych zvierat (potenciálnych producentov mlieka) v prepočte na obyvateľa, dováža mlieko a mliečne výrobky pre potreby mestského obyvateľstva. Bojovať proti tomuto problému sa rozhodla nezisková organizácia A-projekt z Liptovského Hrádku, ktorá v Mongolsku rozbehla projekt z prostriedkov oficiálnej rozvojovej pomoci SlovakAid.
„Nosnou myšlienkou projektu bol prenos jednoduchých farmárskych technológií pre vyššie zhodnocovanie mlieka v odľahlej oblasti Khukh Nuur v Archangajskom ajmiaku,“ hovorí Anton Drábik, autor projektu a hlavný koordinátor. Dlhodobým zámerom projektu je zlepšenie ekonomickej a sociálnej situácie pastierov a ich rodín prostredníctvom ich spolupráce pri spracovaní jačieho mlieka a distribúcii hotových výrobkov.
„Pre dosiahnutie tohto zámeru si projekt stanovil za svoj cieľ vybudovanie školiaceho strediska zameraného na vzdelávanie pastierov a farmárov v oblasti spracovania jačieho mlieka na produkty s vyššou pridanou hodnotou,“ doplnil Drábik. Školiace stredisko zároveň slúži ako vzorová výrobňa syrov a je tiež pokusnou základňou pre prispôsobovanie technológií spracovania mlieka do mongolských podmienok. Dôležitou časťou projektu bolo vytvorenie základov značky nového regionálneho produktu a vybudovanie základnej odbytovej siete výrobkov v Ulanbátare.
Na Slovensku v Kvačanoch na Liptove Slováci vyškolili dvoch chovateľov jakov z oblasti Khukh Nuur v problematike výroby syra. Riaditeľka mimovládnej organizácie YAK society prešla školením o komunitnej spolupráci, tvorbe značky regionálneho produktu a postupe marketingu hotového výrobku. Bola vybudovaná základná infraštruktúra školiaceho strediska v Mongolsku (zrecia pivnica, technologická miestnosť, oplotenie), zakúpené a dovezené materiálne zabezpečenie pre začiatok výroby syra a neskoršie aj jeho výučby.
Slovenskí experti v spolupráci s mongolskými absolventmi kurzu na Slovensku, prevádzkujúcimi školiace stredisko, upravili recept na výrobu syra pre miestne podmienky. V pilotných kurzoch vyškolili ďalších záujemcov schopných vyrábať syr, čím vytvorili širšiu komunitu v oblasti Khukh Nuur, so záujmom o výrobu nového produktu. Vo vzorovej výrobni bolo celkove vyrobených približne 150 kg syra a vyškolených 11 chovateliek jakov vo výrobe trvanlivého jačieho syra.
Väčšina vyrobeného syra bola použitá na propagáciu výroby medzi pastiermi a tiež na prípravu predaja a propagáciu projektu v Ulanbátare. Minulý rok bolo v oblasti Khukh Nuur vyrobených viac ako 400 kg kvalitného jačieho syra. Školeniami prešlo deväť ďalších
„Je možné konštatovať, že projekt splnil svoj cieľ, ktorým bolo ukázať a naučiť mongolských chovateľov jakov efektívnejšie využívať miestne suroviny pre rozvoj pastierskych komunít. Spôsob prístupu projektu k súčasným problémom Mongolska môžeme zaradiť do kategórie „preventívnych“ riešení,“ vysvetľuje Drábik s tým, že projekt rieši zlepšenie životných podmienok obyvateľov na vidieku a tým sa ich snaží stabilizovať v pôvodnom prostredí.
Riešenie zlého sociálneho postavenia presídlených komunít v slumoch na perifériách miest je jedným z najzložitejších problémov rozvojových krajín. „Aj Mongolsko má tieto problémy a preto každý pastier, ktorý sa rozhodne zotrvať pri tradičnom spôsobe života je pre Mongolsko dvojnásobným prínosom. Jednak produkuje potraviny a jednak nerozšíri rady frustrovaných nezamestnaných v hlavnom meste,“ uzavrel.
Mongolskí pastieri žijúci kočovným spôsobom života sa zameriavajú predovšetkým na chov hovädzieho dobytka, koní, oviec, kôz, jakov a tiav. Súčasná situácia na mongolskom vidieku je charakteristická nízkymi finančnými príjmami pastierov, čo vedie k migrácii vidieckeho obyvateľstva do miest (hlavne do Ulanbátaru), kde väčšinou rozšíria rady nezamestnaných.
Príjmy z mlieka tvoria pre pastierov asi štvrtinu z ich celkových príjmov a sú založené predovšetkým na predaji čerstvého mlieka a tradičných mongolských mliečnych produktov v dedinách a mestách. Tento predaj má viacero úskalí a nevýhod. Buď sú to produkty s krátkou trvanlivosťou, alebo sa jedná o výrobky, ktorými je trh presýtený a to tlačí ich ceny výrazne nadol.