BRATISLAVA 15. januára (WEBNOVINY) – Spoločnosť Siemens s.r.o. dementovala vyjadrenia Jaroslava Polačeka z Únie autodopravcov Slovenska o nefunkčnosti až 20 000 satelitných palubných jednotiek. Tzv. OBU jednotky používajú zaregistrovaní dopravcovia pre realizáciu elektronického výberu mýta. „Tieto výroky výrazne poškodzujú aj dobré meno spoločnosti Siemens, ktorá je dodávateľom OBU jednotiek. V prípade, že ktokoľvek bude pokračovať v šírení takýchto klamlivých a poplašných informácií, spoločnosť Siemens bude zvažovať právne kroky na ochranu svojho dobrého mena na Slovensku a v zahraničí,“ uviedol vo vyhlásení pre agentúru SITA generálny riaditeľ spoločnosti Siemens s.r.o. Vladimír Slezák.
Ako ďalej informoval Slezák, na základe informácií od odberateľa SkyToll a.s., eviduje Siemens k 14. januáru 2010 iba 367 OBU jednotiek reklamovaných kvôli technickej nefunkčnosti z celkového registrovaného počtu 98 000. To predstavuje podiel 0,37 %. “Inými slovami, až 99,63 % registrovaných OBU jednotiek na Slovensku by malo fungovať správne,“ vyhlásil za dodávateľa OBU jednotiek Slezák.
Podľa generálneho riaditeľa Siemensu sú slovenské satelitné palubné jednotky postavené na rovnakej platforme ako tie, ktoré fungujú v nemeckom a švajčiarskom mýtnom systéme. Firma Siemens ich vyvíjala vyše troch rokov a minulý rok otestovala na viac ako 300 000 kilometrov slovenských ciest.
Samotné OBU jednotky vyrába spoločnosť Continental AG v Nemecku. Ich rozmery sú podľa informácií spoločnosti Siemens doteraz najmenšie spomedzi používaných satelitných palubných jednotiek na svete. Elektronický mýtny systém na báze satelitného GPS je ešte komerčne prevádzkovaný v Nemecku a Švajčiarsku. „Satelitné OBU jednotky nie je možné porovnávať s rozmermi mikrovlnných jednotiek, ktoré fungujú v Rakúsku alebo v Čechách. Satelitné totiž obsahujú viac modernejších technológií potrebných pre maximálnu presnosť rozpoznávania mýtnych úsekov na celej cestnej infraštruktúre a budúcu interoperabilitu s ostatnými mýtnymi systémami v Európskej únii. Dizajn a funkčnosť OBU jednotky boli zámerne prispôsobené čo najjednoduchšej obsluhe a súčasne najnižšej cene,“ informovala spoločnosť Siemens vo vyjadrení pre SITA.
Podľa Siemensu parametre OBU jednotiek vychádzali z požiadaviek Národnej diaľničnej spoločnosti a sú plne v súlade s kritériami Európskej komisie. Prípadné problémy je však potrebné riešiť iba v súčinnosti so zákazníckym centrom spoločnosti SkyToll.
Zástupcovia nespokojných autodopravcov a opozície vyzvali vo štvrtok ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na zastavenie elektronického výberu mýta pre množstvo nedostatkov. Opätovne by malo byť spustené, až keď bude fungovať tak ako má. Nespoľahlivá prevádzka drahého mýtneho systému podľa dopravcov im komplikuje život.
Autodopravcovia sa počas štvrtkovej diskusie s ministrom dopravy posťažovali na problémy s palubnými jednotkami, pričom počet reklamácií na zariadenia, počítajúce výšku mýta, by mal podľa nich prevyšovať 20 tisíc. „Musím to preveriť,“ reagoval Vážny po stretnutí na sťažnosť dopravcov na problémy s fungovaním palubných jednotiek. Informáciu o viac ako 20 tisíc reklamáciách na palubné jednotky označil za nereálne číslo, podľa neho ich je len okolo tristo. Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska, ktorí v minulých dňoch protestovali s kamiónmi v uliciach Slovenska proti podmienkam mýta.
SITA